Det blev en lyckad dag...



Efter ett besök hos min mor så var jag lite vilsen vart jag skulle åka. Fiskeprylarna fanns med i bilen och ZZ behövde en promenad. Efter ett övervägande så jag åkte till den vackra naturens ström.
När jag bytte om kom en äldre herre som varit ute och vandrat,  han sa att han var 83 år och han hade sprungit där sedan han var 20...det som jag reagerade mest på var att han sa att det var mycket åten, det vill säga småsvean eller de minsta jäv... knotten.
Jag beslutade mig för att gå upp med ZZ och kolla hur läget var innan jag löste fiskekort. Det finns inget medel eller annat som skyddar mina Gordons mot dessa små rackare.


Zawyer & Zaniiro väntar snällt på husse när han fiskar trots alla småkryp.


Under promenaden så verkade det inte vara så mycket småsvean så jag löste kort på mobilen, tacklade mitt spö och precis när jag var färdig och skulle börja fiska så svider det till i ansiktet och händerna...
småsvean....miljoner....kastade några kast med en Wolly Bugger utan resultat sedan var det bara att gå vidare så inte ZZ blev uppäten. Vi provade några kast här och där men kunde inte vara still så länge.
Streamern fungerade inte så jag band på en Supernymf. Jag hade en i asken, de har varit slut länge men fick en beställning för några dagar sedan så jag band upp en hel del, även till butiken. Det tog ett par dagar så var de slut men jag lyckades spara en åt mig själv.

Jag beslöt mig för att testa ett ställe där jag fått harr förut, Första kastet en harr på ca 45-47cm, nästa kast en likadan och det är stora harrar i detta vatten. Tappade sedan en som kändes större, det brukar kännas så eller hur?
Ett par kast ingenting, småsvena tilltog så ett kast till innan vi fortsätter och då högg en större fisk, drog iväg så rullen fick bekänna färg, försökte stoppa fisken som jag misstänkte att det var en öring innan den kom ut i forsen. Lyckades med det och det var en hel del rusningar innan jag fick in den...det visade sig vara en öring på 60cm...

Inte den bästa bilden, men att hålla reda på ett flugspö , en öring, två Gordons samtidigt att fota med en hand är inte det lättaste.

Supernymfen som jag kallar den har återigen bevisat att den inte bara fungerar på harr utan är även en förträffligt bra nymf till öring.




Det finns en bindbeskrivning på bloggen för dig som är intresserad http://flugbindningflugfiske.blogspot.com/2019/11/super-nymfen.html
I morgon är det bara att sätta sig och binda nya till butiken och åt mig själv.
Trodde det skulle bli en skit dag men det blev lyckat i slutändan.

SKIT FISKE!

Kommentarer

Populära inlägg