Super nymfen


Jag kallar den Super Nymfen fast egentligen har den inget svenskt namn. Ursprungligen är det en amerikansk nymf, The Lighting Bug. Jag tyckte den såg intressant ut och band upp några med egna färger. Jisses, fiske sommaren 2019 var det med denna nymf som jag fick dem största och flesta harrarna på. Toppnoteringen en harr som jag uppskattade till 1,5 kg. Fiskekamraten trodde jag hade bottennapp.
Under mina fisken har jag fiskat med "super nymfen" fått fisk bytt till någon annan fluga ingen fisk, bytt tillbaka och fått fisk igen. Det blev ett lyckat experiment och en nymf som har fått en säker plats i asken.

Krok: Ahrex FW560 eller Tiemco 3761 / 3769.
Bindtråd: Textreme 8/0 olive
Stjärt: Coq de Leon sadel.
Kropp: Purple holografisk tinsel.
Ribbing: Pink ultra wire.
Thorax: Påfågelherl.
Ryggsköld: Purple holografisk tinsel.
Ben: Coq de Leon.
Huvud: Silver beadhead.


Trä på beadhed och linda sedan blytråd på krokskaftet som du sedan pressar in i beadheaden så den sitter fast.


Lägg på några droppar superlim på blyet, fäst sedan bindtråden och linda över blyet. Därefter binder du in stjärten som ska vara lika lång som krokskaftet. Längst bak lägger jag ett varv bindtråd under stjärten och sträcker den så stjärten sprids i en solform.


Linda sedan fast ultra wiren därefter tinslet som på bilden.


Linda tinslet som kropp och följ efter med ultra wiren i glesa varv fram till huvudet.


Därefter lindar du först fast en tinselbit bakåt som på bilden sedan 3-4 strån påfågelherl.


Linda fram pågågeln följ sedan efter med bindtråden i glesa varv. Sedan är det dags för benen som ska nå bak till krokböjen och stå ut från kroppen som på bilden.


Vik tinselbiten framåt som på bilden linda fast den. Avsluta bindtråden längst fram med en whipfinnish. Lägg sedan på ett litet lager Gulff Classic UV lim på ryggskölden lys med lampan och så är nymfen färdig.

LYCKA TILL!

Kommentarer

Populära inlägg