Så här binder jag Dyret.



Dyret har på kort tid blivit en av de populäraste flugorna i butiken. Själv har jag inte fiskat så mycket med den men många många kunder kan helt enkelt inte vara utan den så det har blivit flera hundra Dyret bundna i mitt städ.

Så här binder jag "min" lilla Dyret. Jag binder den i fyra olika färger, Natur grå, Svart, Olive samt Gul/Beige.




Krok: Ahrex FW570 #8-12
Bindtråd: Textreme 6/0 i en färg som passar flugan.
Huvud, Stjärt: Hjort hår.
Kropp: SLF Squirrel Dubing.
Ribb: UTC Ultra Wire.
Hackel: Whiting torrfluge hackel.



Börjar med att linda tråden på kroken.




Därefter klipper jag en tunn bunt av hjorthår och jämnar till hårspetsarna i en hairstacker. Binder in bunten framme vid kroköglan så att stjärten sticker ut 2-3mm. Går bakåt med bindtråden i jämna varv.

 




Klipper ned hjorthåret så det bildar ett litet huvud som på bilden och fäster ribbingen på undersidan.




Dubbar kroppen börjar från krokböjen och framåt.




Fäster ett hackel längst fram som på bilden.




Lindar sedan hacklet bakåt med 5-6 varv på krokstorlek 12 och går sedan fram med ribbingen genom hacklet och fäster ribbingen längst fram som på bilden.




Avslutar med lite lite dubbing där jag fäst in ribbingen och gör sedan två whipfinnishknutar.


Ribbingen finns även med UV och bla den oliva och gul/beiga Dyret binder jag med uv färgad ribbing.
Se bilden nedan hur den lyser upp med en UV lampa...du vet väl att fiskar ser UV ljus?





LYCKA TILL!




Kommentarer

Populära inlägg