Tubflugor för öring...






The Green Highlander tubfluga för laxfiske.

 Tubflugor, mångas favorit under laxfisket. Själv är jag lite bak & fram. När jag fiskade lax i Norge så använde jag ofta laxflugor bundna på krok och när jag fiskar öring hemma så är det ofta en tubfluga jag använder. Ni kanske lade märke till "fiskade lax", det var att tag sedan jag var över till Norge dels pga att det blivit mycket krångligare att ta med mig mina hundar och priserna har stigit oerhört mycket och där jag förr köpte årskort så är det nu uthyrt årsvis. Men det kommer nog att bli någon tripp framöver.

Tubflugor kan vara både väldigt enkla att binda men det kan även vara lite trixit att få till dem så de går bra i vattnet och balanserar på ett bra sätt samt att inte vingen snor in sig i kroken mm. Många av mina mest framgångsrika öringtuber är väldigt enkelt bundna med sparsamt av material


Black & Green tubfluga bunden för laxfiske.


Det tubsystem som jag alltid återkommit till är det jag köper från Fly Dressing.
Plasttuber i två dimensioner 1,8mm & 3mm. Tuberna går perfekt in i varandra, jag brukar bränna en liten krage på innertuben så att den sitter ordentligt fast i yttertuben. Kommer i olika färger men de jag använder mest är den transparenta och gröna. Det finns även svart, orange och röd färg. 
Coneheads i olika färger som passar 1,8mm tuben har jag på många av mina tuber, de balanserar upp flugan och gör den lite lite tyngre så flugan bryter ytspänningen snabbare. 
Bauers Pike Beads (0,6g eller 0,8g) använder jag när jag vill binda en fluga på plasttub och som sjunker relativt snabbt. 
US tubes är tuber av metall i lite olika färger och längder 6, 10, 13, 16mm. Den längd som jag använder är 10 & 13 mm i enstaka fall även 6mm. 
Sedan finns det  Mini Pluppis 0,4g Mörrumtube 0,7g och Deep Water tube 1.0g i guld, silver, koppar och svart. De två förstnämnda använder jag flitigt till mina öringtuber.
På många av mina flugor med metalltub så binder jag inte in någon kropp utan bara vinge och hackel på innertuben av plast. Till innertuben använder jag de små tuberna på 1,8mm. 
Detta är det system som jag vant mig med att använda till min flugbindning. Det är ett enkelt system, inte massa krims krams. 
Det finns många olika tubsystem på marknaden och med olika dimensioner så se upp när du köper dina tuber så de passar varandra.


Några av mina öringtuber och en Green Highlander för lax.

Öring och tubfluga, ja en bra kombination har de varit genom åren för mig och mina fiskekamrater. De har krokats en hel del storöring med tubflugor ( 4kg + ) . 
På bilden ser du några av tuberna som jag brukar fiska med. Den med blå kropp kallar jag för 2x2. Band den, visserligen som krokfluga och åkte till "min" öring å. Kastade 2 kast och fick 2 öringar i 2kilos klassen. Numera fiskar jag den ofta som tubfluga. 
Längst upp till höger ser du flugan vi kallar Jesus. Den har varit lite hemlig genom åren men nu börjar många känna till den så ok. Flugan band jag och storöringfiskaren Erik. E en kväll hemma hos mig för 20 talet år sedan, vi döpte den till Jesus i whiskey. Jesus för att många har hört talas om den men få har sett den och det kom att stämma genom åren. Den tubflugan har många fångade storöringar på sitt samvete. 
Sedan är det lite andra blandade flugor på bilden som fungerar bra i öringströmmarna. 
En av fördelarna med tubflugor att du kan byta och välja krok. Trekrok, dubbelkrok eller enkelkrok. Skulle kroken gå mot en sten och bli slö så har du fortfarande flugan kvar och det är bara att byta krok.


En annan fördel är hur man förvarar tubflugorna. En ask eller en påse och en liten ask för kroken. Tar liten plats i väskan eller i fickan.


Hur fiskar man då en tubfluga. Svaret är på många olika sätt. Du kan under din flugbindning välja hur tung din fluga ska bli med olika tuber och vikter så du kan fiska flugan på olika djup. Du kan även sätta en lös beadhead eller en kona med olika vikter framför flugan på tafsen för att få den att sjunka till det djup du vill. 
Marc Petitjeans Magic Head sätter du löst på tafsen för att få en oregelbunden förförisk gång. 
Du kan fiska med löst hängande krok eller fästa kroken i tuben. 
Det finns massor med olika kombinationer du kan använda. 
Sedan kan du kasta uppströms, nedströms 90 grader tvärsöver strömmen, precis som du kan med vanliga krokflugor. Ta in flugan sakta, långsamt låt den följa fritt med strömmen. Det är fiskesituationen som avgör, vattenstånd, strömhastighet, djup osv men med tubflugor kan du kombinera fisket på massor av olika sätt och förhoppningsvis fånga din drömöring.

Det finns massor mer jag skulle kunna skriva om tubflugor men jag återkommer.
Har du några frågor så hör av dig eller lämna en kommentar.

Nu blir det ljusare och ljusare, snart snart öppet vatten med stora öringar....


The Black Sheep.

Kommentarer

Populära inlägg