Tafsar & tafsmaterial

 En del i flugutrustningen är tafsen. Många och då menar jag många slarvar med tafsen dels genom okunskap eller lättja. Det händer mig med då jag ibland har satt på en streamer på en 0,18 tafsspets, men nu för tiden har jag inte så bråttom längre utan sätter mig ned och byter tafs,

Tomas byter tafsspets

Tafsen har många uppgifter, reglera energin i kastet så flugans presentation blir bra, möjliggöra att man kan knyta på en fluga, den gör så att man kan undvika att skrämma skygg fisk. Ja jag vet att det fångats fisk på fluga knuten direkt intill linan (det finns inga regler utan undantag) men det tillhör ovanligheterna. Tafsens längd beror på många olika faktorer. En huvudregel är att tafsens längd skall vara spöets längd och en liten bit till, tex ett 9´spö en 10´tafs. Tafsen SKALL vara taperad vilket innebär att den är tjockare mot fluglinan och blir smalare och smalare mot flugan. Detta för att minska energin i kastet så flugans presentation blir rätt. Det finns undantag tex om du fiskar med sjunklina då kan du ha en kort 1-1,5m tafs utan tapering. Har du en långa tafs på en sjunklina så kommer flugan eventuellt gå längre upp mot ytan än du önskar.

Vad är då rätt längd och dimension på tafsspetsen? Som jag skrev ovan flugspöets längd och en liten bit till är en huvudregel men om det är hårda vindar kan man korta tafsen. Sedan beror det även på vilken lina du fiskar med, är det en lina som har mycket vikt längst fram eller en lina som har hög energi så är det möjligt att tafsen kan vara längre. En för lång tafs vänder inte flugan utan det blir en liten hög med material vid flugan och en för kort tafs gör så att flugan landar hårt med ett plask och kan skrämma fisk. Nu för tiden då fisketrycket ökar mer och mer så kan fisken vara väldigt skygg och då är en så lång tafs som du behärskar ett måste för att fånga de större. Beroende på din utrustning och kastteknik så får du testa dig fram med olika längder, ja jag vet att det är tidskrävande mm men det kommer att ge resultat.

Kicki fiskar med underhandskast efter grövre öring.

En sak till att ta i beaktning är hur du kastar. Fiskar man med underhandskast/ speykast då är det en stor fördel med en längre tafs då mycket av energin i kastet hämtas av tafsen som landar i vattnet nära dig. Det kan bli lite svårt med sjunklina då tafsen är mycket kortare. I de flesta fall då jag och mina fiskevänner fiskar efter tex större öring så är det en flytlina på rullen. I få undantag så fiskar vi med sjunklina. 





Jonas drillar en större öring.

Hur grov skall då tafs spetsen vara? Det beror helt enkelt på hur stor flugan är och hur skygg fisken är.
Sedan kan man ta i beaktning hur stor är chansen att tafsen slits mot stenar i vattnet.


Små flugor då menar jag imitationer på insekter så som torrflugor, flymfer, kläckare, nymfer, puppor, larver, våtflugor mm bundna på krokar i storlek 18-8 är en spets från 0,14 - 0,20 ett bra val. Man bör inte ha allt för tunn spets om tanken är att återutsätta fisken det för att undvika längre drillningar. En fisk som har blivit drillad en längre stund kan vara pigg då man släpper tillbaka den men kan få en mjölksyrechock ända till 15 minuter efteråt och dö. Har själv hittat en del döda fiskar runt om i våra vatten som varit krokade och återutsatta. En skygg fisk som inte tar, då kanske man kan tex gå ned i storlek från 0,18 till 0,14 och förlänga tafsen för att kanske ha möjlighet att kroka fisken. Det är ett svårt moraliskt val och det är upp till dig som fiskare om du vill gå ned i spets storlek riskera lång drillning eller känna dig besegrad av fisken.
I vissa av våra vatten så finns det regler hur tunn tafsspetsen får vara.



När jag fiskar med större flugor ( läs streamers ) så har jag en tafs med spets på 031- 033 och förlänger den med 0,28- 0,33. Tänk på att när du förlänger din tafs så kan du inte knyta på en grövre dimension dvs en spets på 0,33 till en tafs på 0,31. Kastet blir slängigt och energin förs inte ut på ett bra sätt. Du kanske tycker det låter grovt men jag fiskar med ganska stora flugor ( ej med de största flugorna med dubbla krokar ) och i regel efter ganska stor fisk där risken för skav mot stenar är stor. Jag vill inte drilla en säg 3kilos öring för länge om jag vill sätta tillbaka den. Jag har ett spö som är 9,3´så i regel är min tafs 10-12 fot. 

På marknaden finns det olika märken av tafsar och tafsmaterial. På förpackningen står det vad tafsen klarar av i dragstyrka. Gör skillnad på enbart dragstyrka Elle knutstyrka. Själv brukar jag aldrig titta på de siffrorna utan väljer material beroende på hur lätt det är att göra knutar, mjukheten i materialet, nötningstålighet, hur lätt det är att räta "skrynkligheter" hur jag trivs med tafsarna i mitt kastande och när det gäller färdiga tafsar tittar jag på hur de är taperade.
Det där med dragstyrka är intressant, om du sätter en fjädervåg tex i ett element och ditt flugspö i andra änden och drar med flugspöet...jag lovar du kommer bli överraskad...prova hemma.

När det gäller knutar skall man absolut inte skarva vanlig nylon med fluorcarbon då materialen har olika hårdheter och skär in i varandra och knutstyrkan blir alldeles för svag. Om du måste så rekommenderar jag att du använder en tippet ring.
Fluorocarbon har blivit mer populärt de senaste åren med fördelar så som bättre nötnings tålighet, oftast bättre dragstyrka, reflekterar mindre ljus så risken att skrämma fisk minskar, sjunker snabbare än vanlig nylon men kostar mer. Fluorocarbon har en MYCKET längre nedbrytningstid i naturen jämfört med vanlig nylon. Jag hör små rykten att det är på väg att förbjudas. MEN VIKTIGAST oavsett vanlig nylon eller fluorocarbon är att du tar med dig varje liten bit hem och lämnar inget i naturen!

Jag rekommendera att du använder samma märke till både tafsar och tafsmaterial och på så vis minimera att olika material skär in i varandra, gäller även nylon till nylon.

När det gäller knutar finns det en massa olika när man ska skarva tafsmaterial. Själv använder jag två olika, se bilderna nedan.

Dubbel Grinnerknut


Kirurgknut

Om du söker på nätet så hittar du massa olika knutar du kan använda till ditt fiske. 

Kan jag rekommendera någon tillverkare. Javisst men bara de de jag eller mina fiskekamrater fiskar eller fiskat med.
Själv använder jag Trouhunters produkter som enligt mig är de bästa jag testat. För de små flugorna använder jag vanlig nylon och till streamers fluorocarbon ( än så länge). Förpackningarna är slutna i ett UV beständigt material vilket är en stor fördel då nylon åldras. Trouthunter har även tagit fram ett nytt nylonmaterial ( EVO) som verkar spännande men i skrivande stund har jag inte testat det. Men jag ska.






Många av mina fiskekamrater är väldigt förtjusta i Stroft och kan inte tänka sig något annat, själv tycker jag det är lite för hårt och jag får inte till mina knutar som jag vill.


I butiken har jag många kunder som väljer Visions material och är nöjda med det.



Det finns många andra märken på marknaden men inga jag kan uttala mig om då jag inte provat dem. Ett märke som det pratas om är Scientific Anglers som har en hel del olika lösningar. Sedan har jag kunder som fiskar med polytafsar, har även själv en på linan då och då men då främst sjunktafs men aldrig en flyt då jag tycker nylon fungerar mycket bättre. En del köper olika dimensioner och knyter sina egna taperade tafsar, har gjort det själv men de som kommer från fabrik fungerar mycket bra och man slipper alla knutar som dels försvagar tafsen och dels lämnar spår efter sig i lugnare vatten vilket kan skrämma fisk.





Det jag inte berört gällande tafsar är laxfiske som delvis liknar öringsfisket gällande tafsar men i grövre kaliber. Sedan har vi det så kallade euronymph fisket vilket är ett kapitel i sig själv och som jag inte har någon kunskap om så jag lämnar det.


Frågor? 

Ha det bäst! / Kari











Kommentarer

Populära inlägg