Det bortglömda sjöfisket...

 Ska du följa med och fiska i sjön?....Nääää det ska vara strömmande vatten. Det är ofta jag hör det svaret av en del jag fiskar med. Själv har jag börjat fiska mer och mer i sjöar, och fått mycket kunskap av Professorn.
Professorn i action. Fångar alltid mer fisk än jag.

Mitt sjöfiske startar redan i mitten av maj och då är de flesta strömmande vatten jag fiskar i är stängda. Jag har några sjöar jag besöker frekvent och det är intressant att följa kläckningar och fiskens aktiviteter under året. 

De flesta har en missuppfattning när det gäller kastlängder, många tror att man måste ut med flugan till mitten av sjön. Men så är det inte, de flesta fiskar jag fångat är på 10m eller kortare. det är nämligen så att det rikaste insektslivet finns strandnära. I regel kastar jag lite längre i strömmande vatten, fast jag inte behöver.



Zaniiro följer noggrant Professorns fiske

Flugor jag använder är främst imitationer av vassländenymfer, våtflugor så som Loodh:s Fegisen, Leisenrings Brown or Red Hackel flymf ( fungerat bra i år) mfl, torrflugorna är imitationer av dagsländor eller nattsländor, ibland kan en liten streamer fungera bra. Ja just det, tidigt på våren även olika imitationer av fjädermygg.
När det gäller spön och linor så är mitt Scott G2 9´#6 favorit när vinden tar i annars har jag nyligen köpt ett Scott Session 10´#4. Spöna är inte så snabba som dagens "top of the line" spön vilket är en fördel i fisket då man ska kasta korta kast. Ofta när mina kunder provar spön ute på gräsmattan så tar de i för kung och fosterland för att se hur långt de kan kasta, ytterst få provar korta men ack så viktiga korta kast.
Har jag kastat i sjön ca 10-15 m så tar jag in linan 2 m ifrån mig och då är en lina som är anpassad till spöet ett måste när man börjar kasta igen. Snabba "styvare" spön och linor med korta klumpar som har den mesta vikten mot spöet innebär att du måste ha hela klumpen ( 7-9m) ute inan spöet börjar jobba. Det var så jag fiskade förut med mycket plaskande som följd och jag upplever att jag skrämde fisken onödigt mycket. Gäller även i strömmande vatten.
De linor jag valt till mina spön efter mycket testande är Scientific Anglers Trout STD där en klass 6 lina har en klump på 16,5 m och är klassad enligt AFTM. ( många linor är klassade 0,5 mer viktklass än vad det står??  dvs en klass 6 lina är egentligen en klass 6,5 finns även ytterligheter där en klass 6 lina är som en 7 eller 8 lina). Den linan jag valt kan jag ta in näsan helt och sedan börja kasta utan att plaska. Det går även att spey/underhandskasta med den men fiskar jag där det är trångt så använder jag en Vision Feel 90 med 9 meters klump. Men jag föredrar överhandskast där det går och det är på de flesta ställena, har titta på Professorn som bara överhandskastar överallt och fångar fisk.

Nu strax före midsommar är fisket spännande då "Rocken" Ephemera Vulgata kläcker och stora fisk jagar 1-5m från stranden. Jag har varit med om att stå utvadad och det vakat bakom mig.



Om dett är en Danica eller Vulgata vet jag ej...


Senare under säsongen är det olika storlekar nattsländor i farten och fisken jagar dem med ett roligt spännande fiske som följd.


Nattslända.


Ett knep både i sjöfiske och fiske i strömmande vatten är att ha koll på spindelnäten vad som nyligt har fastnat, du får en hel del kunskaper vad som kläcker.

En vulgata ( rock) har fastnat i spindelnätet.


Det har blivit så spännande och givande med sjöfisket för min del så att första juni då det var premiärer i strömmande vatten runtomkring så åkte jag till en av mina sjöar jag brukar fiska i. Prova du med, det kan ge en positiv överraskning samt att du kan förlänga ditt fiskeår.

SKIT FISKE / Kari





Kommentarer

Populära inlägg