Vad finns i min flugask?



I butiken får jag ofta frågan: Vilka flugor fiskar du själv med? Ja vad ska man svara ....det beror på vilken fisk jag fiskar efter, hur förhållanden i luft och vatten är för stunden, vilket spö jag har med mig, vilka flugor jag har med mig osv... 
Nu under hösten har jag bundit och binder nya flugor till mina askar och till mitt fiske. Det blir allt mer vanligt att hulling på krokarna inte är tillåtet och endast en enkelkrok tillåts, så till min ask, den som jag alltid har med mig då jag fiskar med imitationer har jag bundit nya flugor på krok utan hulling. Den kroken som flesta flugor är bundna på är olika sorters Hanak krok samt till mina "rocken" är det Ahrex.

Jag har inte bara en ask med mig när jag fiskar, här ovan ser du "imitations" asken, de övriga är en ask med de äldre flugorna så som flymfer, spiders, Catskill flugor, Flug Pelles och Hedeflugorna, olika klassiska våtflugor samt några exprimentflugor jag brukar testa. Jag är väldigt förtjust i de gamla klassiska flugorna som vår föregångare i flugbindning och flugfiske bundit och fiskat med sedan mitten på 1800-talet och framåt. Vi har mycket att tacka dessa män och kvinnor och jag tycker det är synd att de glöms bort mer och mer och ersätts ibland av flugor som ser exact ut som förebilden, men... men stela och ofiskbara i mina ögon.  Sedan har jag 3 streameraskar, ja du läste rätt 3 och det beror på att flugorna tar plats så de ryms inte i en ask av mindre storlek, i dessa tre askar har jag en med stora flugor och en med mindre flugor samt en med flashigare flugor. Dessutom vid vissa vatten får asken med tubflugor följa med....
Jag har räknat till 6 askar och då har jag bantat antalet flugor rejält. Förr var askarna proppfulla så det var svårt att hitta och välja fluga, nu har jag färre sorter och lägre antal av varje sort.

Om vi kikar på "imitationsasken" är det flugor som jag har fiskat med genom åren och fångar fisk med dem. Nu tycker säkert många av er att det är gamla mönster jämfört med vad som binds idag men jag har fullt förtroende för dessa flugor. De är lätta och binda så jag slipper sitta flera minuter med varje fluga och viktigaste av allt dom fångar fisk så varför ändra på ett vinnande koncept. Flugorna binder jag i olika storlekar.

Vi tar en närmare titt in i asken och ser vad som finns där:



Supernymfen som jag fått flera 2kilos öringar på och massor med stora harrar, jag binder den på Hanak H200 BL Heavy wire eller H280 BL medium wire.



Brun dagsländenymf som jag mest fiskar med i sjöar när Vassländorna är i farten, binder den som vanlig nymf med lite förtyngning, på Hanak H200 BL eller som flytande nymf på Hanak H280 BL.



En nymf på jiggkrok Hanak H450 BL och med tungstens skalle, då jag vill lite längre ned i vattnet eller i hårt strömmande vatten. Såg Cato Vivelid Monsen binda den på en av Fly Dressings filmer så jag band den till mig och den fungerar bra.


Leisenring Spider Variant, detta är min variant med bla kopparribb bunden på Hanak 280BL. Fiskar den strax under ytan speciellt då nattsländor är i farten.





Två våtflugor Black Zulu och Soldier Palmer som Rolf Smedman kallade ovädersflugan. Den största binder jag på Ahrex NS 105 storlek 12 och de andra på Hanak H200 BL



Fegisen eller Loodh:s Fancy en variant av Bradshaw Fancy som Sven Erik Loodh band och fiskade framgångsrikt med. Själv kan jag inte vara utan den i stilla vatten, en måste fluga.
Hanak H200 BL



Myra med brunt eller svart hackel, ett måste framförallt i sjöar men också rinnande vatten på hösten. 
Hanak H280 BL.



Flug Pelles Prästflugan och Makan kan jag inte vara utan, de har överraskat med goda fångster många ggr så nu har de en given plats i asken. Hanak H280 BL.



Lennart Bergqvist:s Superpuppa. Har väl aldrig fiskat så mycket med den genom åren men på senare tid har den med grå/svart kropp varit framgångsrik. Hanak H280 BL.




Grå Hjorthårspuppa, en av mina absoluta bästa flugor. Nuförtiden tycker jag den grå fungerar bäst så den finns i asken men den största harren 59cm har jag fått på en gul. Hanak H270 BL



Min egna variant av Boströms Rackelhane, binder kroppen med vanlig dubbing, kopparribb och vinge av Klingbergs Bugyarn. Hanak H280 BL



Renaflugan ett ganska nytt mönster i asken men platsen där har den förtjänat, Hanak H280 BL.




Cone Caddis den absolut mest framgångsrika torrflugan i asken. Enkel fluga som bara fungerar kväll efter kväll. Hanak H280 BL.



Royal Coachman en av mina fiskfinnar flugor, Hanak H280 BL.



Nalle Puh variant den andra av mina fiskfinnar flugor, bra i hårt strömmande vatten. Hanak H280 BL,



Anti Rock, när inget annat fungerade under Danica och Vulgata kläckningarna så fick jag fisk på denna lilla fluga, Hanak H270 BL storlek 16.



Mörk dagslända med parachutehackel. Imiterar de flesta mörkare dagsländor, själv använder jag den främst i sjöar då vassländor är i farten. Hanak H280 BL.



Ljus dagslända bunden som den ovan. Ljus olive eller gul för att efterlikna Baetis och Gul forsslända.
Hanak H280 BL.



KL Dun, mitt eget mönster bunden med två natur material, dubbing och hönshackel. Binder den till asken i en olive färg och en ljusare med orange bindtråd, Hanak H270 BL.



Rocken, Danica och Vulgata binder jag i två olika versioner en ljus och en mörk på Ahrex FW531.



Kläckare av Rocken i samma färger som de ovan bundna på Ahrex FW525 eller Hanak H530 BL.

Det var min "imitationsask" med mina modernare flugor som är antika för flera av er som läser men varför byta när de.....

Framöver om jag har tid så kanske vi tittar in i de andra askarna. Jag har inga hemligheter, det gäller bara att fiska flugan rätt i det vatten som man fiskar i.
Är du intresserad av vilka material jag använder eller hur jag binder flugorna så hör gärna av dig.
Funderar du på något annat gällande flugorna så välkommen att höra av dig.



Nu har jag några hundra flugor över från mina askar, vet inte riktigt vad jag ska göra med dom.
Troligtvis skänka dom till någon yngre tjej eller kille som nyss börjat med flugfiske....
Har du några förslag?

Ha det bäst / Kari


Kommentarer

Populära inlägg