Flugfiske & fotografi



Almanackan visar den tjugofemte november 2023, det blev tidig vinter i år. Ute är det ca 10 minus och nästan 1m snö, fiskesäsongen känns långt bort.
Jag sitter framför datorn och längtar till ljusa sommarkvällar då jag bläddrar genom en del av mina fiskebilder.
Jag har för det mesta egentligen alltid kamera med mig på mina fisketurer, så har det varit ända sedan den analoga filmtiden då man fick vänta flera dagar innan bilderna var framkallade.

Två bilder från den analoga tiden.



Nu för tiden har jag en digital spegellös systemkamera. Kameran är gammal men fungerar väl för mitt fiskefotograferande. Länge fotade jag med stora kameror som vägde bra bit över 1kg, den jag har nu är mycket lättare samt mindre vilket underlättar när jag fiskar. 
Det viktigaste i fotoutrustningen är objektiven. Jag har genom åren haft allt från 14mm till 500mm.
Nu har jag från 35mm till 400mm (med konverter på 70-200), de långa teleobjektiven har jag inte längre, de är tunga och otympliga att ha med sig.
Vad är ett bra objektiv? Det beror på många saker tex, är de lätta att ha med sig, vädertätade, stor bländare när ljuset är svagt osv...allt beror egentligen på ljusförhållanden och vilka brännvidder du vill fota med.
Visst räcker det med telefonen eller en liten kompaktkamera men när ljuset är svagt och ditt motiv är en bit bort och om du vill använda stor bländare så är en systemkamera överlägsen.


De här bilderna är tagen mitt i natten med mycket svagt ljus med en 70-200 bländare f/2.8 högt iso. 




Här har jag tagit bilden med en brännvid på 500mm, en telefon skulle inte räcka till och fördelen med tele
är även att bilden blir komprimerad, vilket kan vara till fördel ibland.

 Den här bilden är 96mm men skulle kunna fotas med en telefon eller kompaktkamera.


Bilden tagen med brännvin på 24mm.




När det gäller kameran så är sensorstorleken av betydelse. Generellt finns det tre storlekar att välja på Micro 4/3, Aps-C och fullformat. Storleken har betydelse främsta fördelen med en större sensor är mindre brus vid höga isotal och kort skärpedjup, fördelen med kameror med mindre sensor är att du får längre skärpedjup, lättare objektiv och en bildvinkel så att tex en 200mm objektiv blir som en 400mm på Micro 4/3 och 300mm på de flesta Aps-C lite slarvigt förklarat.

Bild på olika sensor storlekar.                


Själv föredrar jag det som kallas fullformat, jag har testa de flesta och för mitt fotograferande så är den större bättre främst då det gäller att kunna fota i svagt ljus med höga isotal, bruset blir mycket mindre, dessutom korta skärpedjup med objektiv med stora bländare ger mig möjlighet till mer kreativt fotande.


Bilden tagen med bländare 2,8 vilket gör att bakgrunden blir suddigare och framhäver objektet bättre.

 Vad rekommenderar jag? Jo...en system kamera, kolla begagnade marknaden men köp hos välkända företag där du oftast får 6 månaders garanti. Satsa de mesta pengarna på bra objektiv gärna med stora bländare så du kan fota dröm ögonblicket då en 7kilos öring tar flugan i mörkret.
Håll dig till de kända märkena Canon, Nikon, Fujifilm, Sony, Lumix....större chans att hitta på beg marknaden och bättre tillförlitlighet speciellt Canon och Nikon.

Då kommer den obligatoriska frågan, vad fotar du med?
För mig är det viktigaste ergonomin, hållbarhet, vädertätning, bildkvalité och objektiven. 
Jag fotar hellre med 24 megapixlar än 45mp då bruset blir betydligt bättre och 24mp räcker gott till att skriva ut mina bilder i A1 format. Bilden är det viktigaste inte vilken kamera jag fotar med. Du frågar inte en konstnär vilka penslar han målar med....eller?
Nåväl.....jag har en Nikon Z6 och objektiven är 35mm f/1,8, 50mm f/1,8, 105mm macro f/2,8, samt min mest använda 70-200 f/2,8 med 1,4 och 2,0 konverter. Dessutom har jag massa gamla analoga objektiv som fungerar bra med objektivadapter. Min gamla 55mm f/1,2 fungerar ypperligt med kamerans bildstabilisering men med manuell fokus.
Har inte större behov något annat men en Nikon Z 70-180 f/2,8 står på önskelistan då den väger mycket mindre än 70-200:an....föredrar lägre vikt trots lite sämre bildkvalité.

Men en kamera gör inte en bra bild, det är du bakom kameran som skapar bilden. Hur du komponerar bilden, hur du fångar ögonblicket, hur du fångar stämningen osv...


Ljuset, det viktiga ljuset. Här en bild där jag använder ljuset för att framhäva fiskaren och sländorna med en tydlig exponering som visar att det är kväll och väntan på stor öringen. 


Lite annan vinkel som ger en annorlunda bild. Jag ligger på gruset när jag fotar.


Här försök att fånga glädjen och tur att ljuset träffar rätt.


Två bilder som visar hur vädret kan vara, gäller att ha kamera och objektiv med bra vädertätning.





Dessa bilder kallar jag stämningsbilder, de får mig att längta efter ljumma ljusa sommar kvällar





Jag har inte skrivit om autofokus eller bildhastighet. Är det viktigt? Både ja och nej. Autofokusen bör fungera bra i mörker och vara säker på stillastående objekt, följande fokus, ögonfokus mm är inte så viktigt i fiskebilder då fiskaren oftast står relativt still. 120 bilder i sekunden kanske bra var hundrade gång, det räcker gott och väl med 5-14 bilder per sekund och då främst när jag vill fånga linbågen i viss position eller när fisken gör luftsprång.
Här under några bilder med tanke på linan.





Är det viktigt att ha fisk med på bilden? Många tycker det och det finns miljoner bilder där man håller upp fiskar i alla möjliga vinklar och tyvärr misshandlas fisken ofta, Man håller upp fisken onödigt länge tar ovarsamt i fisken, Ska fisken fotas så fota den i håven eller håll den varsamt i vattnet eller strax ovan en kort stund. Annat är det givetvis om man tar upp fisken för att äta den.
Hugg ögonblicket eller fighten är roligare att fota tycker jag, men det är jag. Har inte något större behov av att visa alla fiskar jag fångar.



Några bilder på fisk och fighter.







När det gäller flugfiske och bilder så har vi givetvis alla insekter som fångar vårt intresse och givetvis gillar jag att dokumentera de som jag stöter på, här två bilder av "Rocken"




Det här var lite kortfattat om mina tankar att ha med sig kamera när man flugfiskar, det finns givetvis andra åsikter om ämnet men jag har min uppfattning och delar gärna med mig av min erfarenhet, har du några frågor så kontakta mig gärna, kontakt uppgifter finns i webbshoppen du har en länk på vänstersida.
Det jag inte berört är bildredigering men då skulle jag kunna skriva en bok om det. Vill du så skriver jag lite om det här längre fram.

En åsikt jag och flera med mig har gällande foto är att en bild är en färdig bild när den är utskriven på papper.


Ha det / Kari











  

Kommentarer

Populära inlägg