Superpuppan Super Variant...

Nu under julis sista dagar/kvällar/nätter och augusti som närmar sig så är fisket med nattsländor det som bla står i min meny. Vingade nattsländor och puppor som ligger på eller strax under vattenytan.
Jag har länge haft hjorthårspuppan som favorit men de senaste åren har Lennart Bergqvist:s Superpuppan skördat framgångar i mitt fiske. Under säsongens första del i år så band jag en kombination hjorthårspuppa / superpuppa som delvis knäckte koden i mitt fiske efter de selektiva 50+ harrarna. Nu är det Superpuppan super variant som sitter på min tafs lika många fisketimmar som hjorthårspuppan.



Hjorthårspuppa/superpuppa.


När jag binder mina superpuppor så binder jag en variant med stjärt av floss eller antrongarn som är fluofärgade. Vet inte om det fungerar bättre rent vetenskapligt men jag har fått för mig att dem fiskar bättre. De är enkla att binda, det som är viktigt är att hacklet skall vara av god kvalité, själv använder jag Whiting Farms hackel och den bästa kvaliteten jag kan hitta. Whiting har under än längre tid haft svårt att leverera så hittar du en tuppnacke som du är sugen på så köp.

Så här binder jag mina Superpuppor super variant.

Krok: Ahrex FW500 eller TMC100 storlek 8,10,12,14,16.
Bindtråd: Svart Textreme 8/0.
Stjärt: Fluofärgad floss eller antrongarn.
Ribb: Tafsmaterial 4X - 7X
Bakkropp: Superfine dubbing.
Framkropp: Superfine dubbing.
Hackel: Tuppnacke eller saddel av hög kvalité. Whiting.


Jag fäster tråden på kroken, därefter binder jag in garnet/flosset som stjärten består av ovanpå kroken.



Sedan binder jag in ribbingen, under kroken.



Nästa steg är att dubba bakkroppen, tänk på att ta lite material, tunn kropp.



Efter att jag dubbat bakkroppen forsätter jag med framkroppen som bör vara mörkare. Därefter binder jag in hacklet som på bilden.


Så är det dag att linda hacklet i lagoma glesa varv bakåt, när jag kommit dit jag vill ( se bilden) så går jag över hacklet med ribbingen framåt. Fäster ribbingen vid kroköglan, klipper av överskottet och klipper av hacklet längst bak.



Det sista jag gör efter whipfinnshknuten är att klippa hacklet först på undersidan sedan på översidan, klipp inte för mycket så det blir som för hönan Agda. Avslutar med att lacka knuten.


Variera färgerna med de färger du tror på. Flugan är en av de lättaste att binda och binder man med ribbing som jag gör så blir den hållbar och motstår även öringtänder.


SKITFISKE!





Kommentarer

Populära inlägg