Cone Caddis

Cone Caddis
 

Fisket var trögt i början av säsongen eller kanske det var så att jag fiskade med fel flugor. 
Satt en kväll och spanade på en stor vakande harr. Den vakade 1gång var tjugonde minut, gjorde några försök men utan resultat. Plötsligt kommer några kanadagäss och förstör vakandet så jag vandrar vidare.
Kvällen efter var jag på samma plats och den stora harren vakade sporadiskt, innan jag hunnit prova någon fluga så kom en bäver och plaskade runt och då var det dags att byta ställe.
Det gick några dagar och jag var åter på samma plats och nu vakade flera stora harrar. Jiipi äntligen får jag spöet böjt!
På ytan kom det vulgator, danicor, gulaforssländor olika nattsländor och en hel del andra insekter men jag såg inte riktigt vad harren tog. Provade mig fram men helt utan resultat, började tvivla om jag skulle få någon av fiskarna att ta. Nä nu får det vara, jag ger upp han jag tänka och i samma ögonblick såg jag glimten av Prästflugan i ett hörn i flugasken, flugan som egentligen inte liknar något på ytan men jag knöt på den på tafsen.
Till min förvåning så tog harren direkt...den var 50cm + därefter fick jag ytterliggare 2st i samma storlek och några mindre....Prästflugan de var som fa..


Prästflugan


Jag har nu denna dag 28 fisketillfällen på lite olika platser. Det som jag märkt där jag varit är att de inte tagit "rocken" inte heller gulaforssändor som var ett bra vapen för några år sedan. Klart hade jag suttit långt in på natten vid ett flertal gånger mer än vad jag har gjort och väntat på att de större öringarna skulle börja visa intresse kanske jag skrivit annorlunda men det tär på krafterna då jag jobbar fulltid varje dag.

Det jag däremot märkt de senaste åren och då speciellt under harrfisket på de större harrarna är att de tar flugor som ligger i ytfilmen. En av dessa flugor är Cone Caddis som jag fiskat framgångsrikt med. Har skrivit ett inlägg tidigare men den är värd att nämnas fler ggr. Hittills denna säsong har jag fått 7-9 harrar som är mellan 50-55cm och några av dessa har gillat Cone Caddis. Det finns även andra små flugor som jag åtrekommer till i nästa blogg och med små menar jag flugor bundna på krokstorlek 14-18.

Nu när nattsländefisket säter igång på allvar så är Cone Caddis en av flugorna som ofta sitter på tafsen. Här nedan ser du en bindbeskrivning:

Krok: Ahrex FW500 Drey Fly eller Tiemco 100.
Bindtråd och kropp: Textreme 6/0 ljust brun.
Vinge: Elk Hair 
Huvud: Haröredubing


Fäst bindtråden längst farm och linda bakåt sedan framåt, jag stryker sedan på snabblim eller lack för att få en starkare kropp.



Fäster därefter en liten (obs att överdressa INTE) bunt Elk Hair som jag jämnat till spetsarna med min hairstacker. Det är även en fördel att lägga lite snabblim precis där hårbunten binds in. Håret ska nå ca 2mm bakom krokböjen.



Till sist binder jag in lite haröredubbing som huvud, se bild. Avslutar med whipfinnsh knutar. 2st med fyra varv vardera.


En lätt fluga att binda och förbaskat effektiv. Du kan givetvis variera färgen på flugan men så här ser originalet ut.
Återkommer i nästa inlägg med en variant av hjorthårspuppan som fiskat bättre än originalet.

LYCKA TILL!



Kommentarer

Populära inlägg