De gamla och enkla...

19 juni 2021 och jag har nu 17 fisketillfällen. Idag faller regnet så det får bli en kojdag för rast och vila.
Inför säsongen var jag sugen på att jaga de största öringarna och då med streamer men desto närmare säsongstarten kom så avtog det intresset....
Varför? Jo, mycket folk på vid de kända storöringvattnen och det ger mindre chanser till ostört vatten och mer stress i fisket samt att jag tror att jag jagat lax och öring tillräckligt i mitt flugfiskeliv och fått en hel del så jag kanske helt enkelt känner mig nöjd med det. 
Nu är intresset mer mot att med insektsimitationer, våtflugor och äldre så kallade bygdeflugor fånga framförallt vakande fisk. Kanske en lättare mindre streamer ibland, lagom stor som är lätt att kasta med en 6:a istället för de ledade stora tunga pjäserna. ( Det fångades en 6 kg+ i Stavreströmmen med en Wolley Bugger). 
Jag har för det mesta fiskat med små tubflugor i jakten på större öring men även provat de ledade större och för min del så har de mindre varit mer framgångsrika, lättare att kasta och manövrera så min tilltro till de amerikaniserade ledade har fallit. Tittar man hur många jänkare fiskar med dom så är det från båt med korta kast, för min del är det ofta kast från trånga strandbrinkar och med underhandskast.


Säsongen 2021 startade trögt för min del, mestadels små harrar och öringar. Långan, Hårkan, Gimån  Ammerån och min favorit sjö har fått besök av mig och min fiskekamrat. Nu de sista dagarna har insektslivet kommit igång och fisken har börjat vaka mer frekvent vilket höjer spänningen i fisket. 
Jag bevittnade en Danica kläckning men inga större fiskar visade sig när jag var vid ån dagen efter då kom lite värme tillbaka och vinden mojnade en hel del. Det vakade fisk, stor harr.
Woaav nu blir det kul tänkte jag.
Flugan gick över den närmaste vakande fisken ingen reaktion, detta upprepades gång på gång. Började se mig runt om vad som fanns på vattenytan och inte fattades det mat för fisken. Några danicor, vulgator
och en massa olika dagsländor som kom flytande spent eller höll på att kläcka, bäcksländor, nattsländor jag det mesta fanns att välja på men de tog inte mina flugor.  






Jag började att ge upp. Bytte tafsspets till en tunnare men det hjälpte inte. Till slut när jag tittade i asken så fastnade jag för en av Flug Pelles flugor, Prästflugan.
Jag band på den och och första harren tog genast efter drillning och återutsättande så upprepades proceduren ett par ggr. Solen gick ned och vaken blev mer sporadiska. Jag packade ihop och åkte hem glad i hågen att fångat några harrar mellan 48-50cm.

Prästflugan.

Dagen efter följde jag med min följeslagare. Vi började fiska på ett parti där vi inte provat förut. Det vakade ganska stora harrar. Vi började att fiska på de vakande harrarna men gårdagens procedur upprepades. Fisken tog inte våra flugor. Det var inte svårt att nå dem eller presentera flugan men de ville helt enkelt inte. När vi synade vaken så såg det ut som de tog något alldeles ytan. Tankarna gick och jag beslöt mig för att knyta på en brun KL Dun. En enkel fluga att binda med få material och kan fiskas som torrfluga eller som flymf. Jag beslöt mig för att inte fetta in den utan fiska den som flymf strax under ytan. Kastade ut och missade det första hugget, för mycket lös lina ute...kastade igen och då så...




Harren var mellan 47-50cm och jag var nöjd med att lyckats knäcka koden. 
Min lilla ständiga följeslagare Zawyer är väldigt intresserad av fisk och vill gärna komma ut i vattnet samtidigt som han ylar lite ha ha ha...Zaniiro är också väldigt intresserad.


Zaniiro & Zawyer alltid med mig på fisken.


KL Dun

KL Dun är en lättbunden fluga med få material. Krok, bindtråd, dubbing och hönshackel. Det finns en bindbeskrivning i bloggen, sök på flugbindning. Det är en fluga som gett mig flera fina fiskar genom åren och jag fiskar den som en torrfluga eller som flymf/våtfluga. Har alltid med mig några i asken.


Min fiskekamrat försöker överlista de vakande harrana.


Vad har jag dragit för slutsatser hittills av årets säsong? Jo att de gamla flugorna ska testas mer. Flug Pelles, Lits Flugan och Hedeflugorna. Man skall ha respekt för de gamla och äldres kunnande och bevisligen fungerade det för mig med en av Flug Pelles mönster. Sedan är flugbindning en rolig hobby och många binder fantastiska flugor som knappt går tt skilja från de riktiga sländorna, men det behöver inte vara så komplicerat. Min KL Dun en enkel fluga fungerar väldigt bra och glöm inte bort alla spiders och flymfer. Våtflugor har jag personligen en stor kärlek för, den finn en historia bakom flugorna och de är roliga att binda samt "vackra" att se på men framförallt fångar de fisk.
Respektera flugfiske historian och lär dig från den. Lyssna på de äldre flugfiskarna vad som fungerar på olika tider under säsongen.
Nu laddar vi om och kommer snart med en ny rapport.

SKIT FISKE PÅ ER!














Kommentarer

Populära inlägg