Haröra.The gold ribbed hare´s ear.

 En av de mest populära nymfer vi använder är Harörenymfen. Vem som band originalet och när är fördolt i dunkel. Hittade detta på webben:

"The Hare’s ear nymph may well be the oldest fly known to man. It was around in the early European history books. It isn't known for certain who tied the first Hares Ear Nymph fly. A Victorian tier named James Ogden is often given credit for it. It's also thought that a Mr. Frederick Halford made a version that was at one time used as a dry fly in the late 1880's."

Idag binds den i massa olika varianter, storlekar och färger. Själv binder jag mina ganska enkelt. Använder något längre krok än standard, binder den oförtyngd eller förtyngd med guldskalle. Att den fiskar bra är nog omöjligt att säga emot. Här nedan ser du en bindbeskrivning så som jag binder den. Du kan givetvis utelämna guldskallen.

Jag tillverkar min egen dubbing av harmask för då får jag den strukturen och färgen som jag vill ha. Oftast när man köper från grossister så är dubbingen i mitt tycke alldeles för ljus. Efter att jag klippt håret på de ställen jag bedömmer att den ger mig rätt färg och struktur så blandar jag materialet i en kaffekvarn och får då en riktigt bra dubbing. Vill du så går det att även blanda i någon färg av flashdubbing tex Ice Dub.


Material:
Krok: Lite blandat men jag använder gärna Ahrex Sedge Dry FW530.
Ribb: Oval guldribbing.
Huvud: Guldskalle standard eller tungsten, bly eller blyfri tråd.
Kropp: Egen blandad haröredubbing.
Bindtråd: Textreme 6/0 eller 8/0 beige.

Om du klickar på bilderna så får du en förstorad bild och lättare att se.


Trä på en guldskalle på kroken och fäst den i bindstädet. Därefter lindar jag bly eller blyfritråd på krokskaftet och trycker in den i guldskallen.


Jag lägger på lite snabblim och lindar över blytråden med bindtråden. På så sätt säkrar jag att inte guldskallen trycks bakåt när jag kastar.


Därefter lindar jag guldtinslet under kroken och bakåt som på bilden.


Jag dubbar tråden ganska tjockt med dubbingen. Oftast använder jag inte vax men tycker du det är lättare med vax så använd det. I så fall rekomenderar jag Loon High Tack ett bra klibbigt vax.
Har du svårt med att fästa dubbingen på bindtråden och om du är i närheten så titta in i butiken så visar jag dig en mycket bra teknik. Svårt att beskriva med ord men du är välkommen.


Jag går några varv bakåt med dubbingen för att fästa den sedan lindar jag fram dubbingen nästan till guldskallen.


Sedan är det dags att linda det ovala guldtinslet framåt i 4-5 varv och fästa det med bindtråden.


Allra sist lägger jag på dubbing där jag band in guldtinslet och avslutar med 2 whipfinnishknutar.

En enkel effektiv fluga att binda och fiska med. Det som många har svårt med är att fästa dubbingen på tråden men som sagt titta förbi.

LYCKA TILL!



Kommentarer

Populära inlägg