Super Caddis

En Super Caddis eller en Super Nattslända har funnits som en tankeverksammhet som snurrat runt ganska länge i min hjärna. Efter ett fiske i sommar tillsammans med gäddkungen Nicke Bauer då vi fiskade med bla torrflugor så fick jag se en "hemlig" fluga. Efter det kläcktes idén till denna Super Caddis som bär vissa drag från "hemlig" flugan men fungerar på ett helt annat sätt fast liknande sätt...ha ha förstod du det jag skrev...
Nå, jag har fiskat en hel del med denna fluga och den har fångat fisk hela tiden. Mycket harr har det blivit men en del öring också men inte någon 2 kilos men det kommer.
Med den här flugan får du tre flugor i en "smäll". En kläckare, en superpuppa och en vingad nattslända. Ingen fisk kan väl motstå detta...eller?
Hur ser den ut?
Här nedan får du binbeskrivning.

Krok: Ahrex FW510, FW530 eller Tiemco 2488, 212TR i  #10-16
Ribb: Valfrit, tunn röd metall, koppar eller bindtråd.
Bakre & främre kropp: Dubbing, flugan på bilderna har Super Fine dubb. Jag har även bundit med haröredubbing blandat med lite flashigare dubbing även med ren Ice Dubb.
Färgen på dubbingen varierar men jag binder alltid med en ljusare bakdel och mörkare framparti.
Hackel: Whiting torrflugehackel i olika färger beroende på kroppsfärg.
Vinge: CdC eller polygarn ( Tiemco Aero Dry Wing ) i lämplig färg



Bind in ribben först dubba därefter som på bilden.



Bind ett torrfluge hackel med 1gg större storlek än den vanliga och sedan dubba framkroppen men lämna plats för vingen.



Linda hacklet och klipp det sedan på över och undersidan.

Bind in vingen, sedan lite lite dubbing som du formar huvudet av. Avsluta med en whipfinnishknut.

Marc Petitjeans verktyg som gör bindadet så mycket enklare när man använder CdC.


Den färdiga Super Caddis flugan från sidan och underifrån.

LYCKA TILL!

Kommentarer

Populära inlägg