Torrflugespö....

Flugor bundna av Ronnie Eriksson.

Torrflugefisket är kanske det sätt att flugfiska som de flesta av oss flugfiskare nyttjar vår sport. Att fånga en stor öring på torrfluga drömmer nog de flesta om, även jag.
Att välja spö till torrfluge eller nymf fiske är kanske inte så lätt. Idag finns det uppsjö av märken och olika modeller, en del mjuk långsam aktion en del med supersnabb aktion. I min butik har du möjlighet att testa både spön och linor och det jag märker är att många försöker då kasta så långt som de bara kan. Testar man spö och lina är det viktigast att den längd man normalt kastar känns bra, inte de där 30 meters kasten. Om spöet kastar 30m utan att man behöver ta i men känns styvt och tråkigt på 15m då bör man nog prova annat spö eller lina.
Tittar man på hur det ser ut i verkligheten i strömmande vatten så kan du inte i de flesta fall fiska flugan på ett riktigt sätt med kast på 15-20 meter. I en ström så finns det massor av småströmmar som tar tag i linan och flugan börjar dragga och oftast undviker fisken att ta flugan.
Samma gäller även om du fiskar med nymf och vill att den ska drifta fritt.
En amerikansk undersökning jag läste om så fångades de flesta fiskarna 11m från fiskaren, räkna då bort 9fot (2,7m) på spöet och ta bort lika långt med tafsen då är det ca 6m lina ute ur rullen!
Scott G2 ett underbart torrflugespö.

Behöver man då ett spö som har en klinga för att kasta så långt som möjligt?
Ser man en bit tillbaka i tiden så började "kapprustningen" på spön med att tillverkarna började tillverka snabbare och snabbare spön. Många kallade ett klass 6 spö för en 5:a! Mycket konstigt tycker jag, att tillverka en 5:a som man sedan måste använda 6:ans linor på, för mig är det en klass 6. Kort därefter hängde lintillverkarna på och började göra linor som var klass 5,5  6,5 osv....knäppt?
eller hur?



Hur ska då ett spö vara? Ja det är en smak sak men om jag får tycka som jag vill så ett spö mellan 8,5 - 9 fot gillar jag, inte för snabb aktion så man tappar "känslan" utan någon medelsnabb aktion. 
Jag vill inte klingan ska ha en för mjuk topp och framförallt inte så att det bara är toppen som böjs som på vissa amerikanska "topbrand" spön. Aktionen ska gå långt ned på klingan men fiberkvaliten ska vara så pass bra att klingans spänst gör att den ganska snabbt återgår till normalläge utan någon "efterslag. Förstod du det där?
Vision Exterme en av mina favoriter.


Bästa är att prova spön med sin favoritlina, om du kan kasta korta kast och medellånga kast utan ansträngning och att spöet är följsamt så är det bra, för att kasat långa kast om du nödvändigtvis ska göra det så kan man välja en lättare lina.
Vision Onki ett bra spö till rätt pris likasom Loop Q

Sedan är det linan som du väljer som också påverkar vilket spö som passar bäst. Vill du ha en kort klump på 6-7m eller en medellång på 11m eller en som är ännu längre, det beror hur och var du fiskar. Själv har jag fiskat några år med korta klumpar som är lätta att underhandskasta men kanske svårare att styra när de ligger på vattnet. Visions XO lina som har en lång klump men som känns som en kortklumpslina kommer jag att prova i sommar om den passar mig. Linan har fått så bra kritik av så många duktiga flugfiskare.


Gillar man de snabbare spöna så skulle jag i dag välja antingen Scott Radian eller det spöet som finns på mångas läppar nu, Vision XO. Jag skulle nog välja en av dessa i #5 och 9 fot.
Idag fiskar jag ibland med ett gammalt Vision 3Zone 8,5´#5 och tycker det är ett kanonspö.
Det är inte alltid det spöet som kostar mest som kanske passar ditt fiske bäst, lägg undan prestigen och köp det spöet som passar dig bäst även om det skulle kosta 1500:- istället för 9000:-



För att hårddra det lite så är det flugan man väljer som resten av utrustning ska passa till.
Vilken fluga, vilken tafs passar till den, vilken lina passar tafs och fluga, vilket spö kastar bäst med linan och vilken rulle passar spö och lina...

Kommentarer

  1. Hej,
    Vilket spö skulle du rekommendera till en nybörjare som vill köra Torrflugefiske? LOOP Q eller? Även hört en del som patar om Douglas Era.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg