Sommarens 2 bästa flugor...

 Det har varit både si och så under sommarens flugfiske för mig, mest si....men en fiskedag är alltid en bra dag. Jag har fiskat både sjöfiske och i rinnande vatten. Generellt har det varit ganska höga vattenstånd där jag fiskat men även bra förutsättningar. Jakten på stor öring med streamers har bara skett några fåtal ggr, det jag under senare år uppskattat mer är fiske med mindreflugor, klassiska flugor. Jag tycker för min egen del att det är roligare att fånga en liten fisk med flugor som jag är intresserad av både att binda och historian bakom flugan än att kasta 1000 kast med streamer för att fånga en 4-5 kilos öring, fast det är ju en härlig känsla att drilla en sådan.

Nu har fisket med de små inte varit som jag tänkt mig så en hel del flugor både klassiska och mer moderna har simmat i vattnet under mina fisketurer allt för att fånga fiske. Vaken har varit väldigt sparsamma främst då i rinnande vatten och insektskläckningarna är inte som det var för 10-15 år sedan.

De två flugor som har fungerat bäst i mitt fiske hittills under säsongen är Fegisen och Brown or Red Hackel. På en av mina turer så såg jag en skaplig harr vaka, jag provade torrflugor av flera sorter och storlekar men inget dög för harren. Trodde ett tag att jag skrämt den och satte mig för att iaktta hans/hennes ståndplats, han/hon fortsatte att vaka efter en stund. Men när jag tittade mer noga så var det mer och mer ett vak där jag tror harren tog något strax under ytan. Jag smög ut i kastposition knöt på en Brown or Red Hackel storlek 12...flugan låg strax under vattenytan och närmade sig harren och den tog flugan på en gång. Mitt 7,6´ #5 Carl Anderberg byggda cane spö fick bekänna färg och efter en kort stund låg harren i håven. Den var ca 50-52cm lång och fick friheten åter...det var sommarens största harr. 

Fegisen har fiskat bra i både rinnande vatten och sjö fiske. Två öringar strax under kilot har den gett mig vid sjöfiske. De är de största jag fått i år, ingen 4-5 kilos men massor med starkt gott kaffe och härliga fisketurer och naturupplevelser. 


FEGISEN eller LOODHS FANCY

Fegisen eller Loodhs Fancy är en variant av Wickhams Fancy. Upphovsmannen är knivslöjdaren och flugfiskaren Sven Erik Loodh, tyvärr finns han inte med oss längre. Flugan har varit väldigt populär bland flugfiskare men det verkar som den yngre generationen glömt bort den eller kanske den inte är tillräckligt "fancy". I vilket fall så har Fegisen alltid en given plats i min flugask. 

Leif Milling har i sin bok Länge Leve Flugfisket skrivit om Fegisen. Sven Erik berättade historian om flugan i boken.."Jag fick vända mig om från strömmen då jag knöt på flugan för att få ha den i fred. Fisken tog innan den nådde vattnet" Sven Eriks ord i boken.

BROWN OR RED HACKEL

Brown or Red hackel är en av James Leisenring´s favoriter. Leisenring även kallad Big Jim eller flymfens fader var den som gjorde flymffisket populärt dvs flugor som fiskar strax under ytan men även på ytan. Hans flugor och teknik finns det skrivet om i boken The Art of Tying the Wetfly som Vernon S Hidy skrev tillsammans med Leisenring 1941. Efter Leisenrings död 1951 skrev Hidy en ny upplaga 1973 The Art of Tying the Wet Fly and Fishing the Flymph. Flymfer eller Fymph´s som det heter på amerikanska är oftast relativt enkla flugor bundna med en viss teknik och fiskas med olika tekniker. En flugtyp som fångar massor med fisk även idag men, även bortglömd bland dagens yngre flugfiskare.




Här nedan kort bindbeskrivning av flugorna hur jag binder dem.

Fegisen
Krok: 8-12 jag binder på Ahrex FW560
Bindtråd: Svart
Stjärt: Rött ullgarn men även en tofs längst fram.
Kropp: Påfågel
Hackel: Grizzly höna

Jag fäster bindtråden, sedan fäster jag garnet och klipper garnet fram och bak som på bilden.

Därefter fäster jag 6X tafsmaterial som får hänga bakåt.

Sedan är det påfågelherlets tur att fästas in bakåt därefter går jag fram med bindtråden. 
Lindar påfågeln framåt och fäster det med bindtråden.
Fäster hacklet som på bilden.
Lindar hacklet bakåt först två täta varav sedan glesa varv bakåt, därefter fäster jag hacklet med nylontråden (tafsmaterialet) och lindar det med glesa varv fram till bindtråden och fäster det framför röda tussen. Två whipfinish knutar och lack på det.





Brown or Red Hackel
Krok: Ahrex FW500 14-10
Bindtråd: Scarlet, röd
Kropp: Påfågel
Ribbing: Xsmall flat guldtinsel, jag använder Lagartun metall som är hållbart.
Hackel: Furnace höna.

Jag fäster bindtråden som på bilden.


Därefter väljer jag ett lämpligt hackel från hönsnacken. Tar bort fluff längst ned och drar av fibrerna som på bilden. Den blanka sidan är mot kameran.


Jag fäster hacket så det pekar bort från mig med den blanka sidan mot kroköglan.


Dags att linda tinslet bakåt som på bilden.


Jag fäster 2st påfågelherl bakåt, sedan går jag fram med bindtråden.


Lindar herlet framåt och fäster det med bindtråden.

Då var det dags att linda tinselet med glesa varv framåt (4-5 varav) och fästa det med bindtråden.

Lindar hacket medsols bakåt, 3-4 varv. Därefter går jag fram genom hacklet med bidtråden och gör ett litet huvud längst fram. 2 whipfinishknutar och lite lack.

Dessa två flugor i lite olika storlekar har fångat fisk under hela sommaren. Det är flugor bundna av upphovsmän som var hängivna duktiga flugfiskare och flugbindare. Dagens flugfiskare följer trender med material och olika mer eller mindre fantastiska kreationer och glömmer lätt bort vad våra föregångare fiskade framgångsrikt med. För min del så är historian om flugan och dess material och bindteknik mycket intressant och jag binder och fiskar med dessa flugor mer eller mindre framgångsrikt. Det är en härliga känsla att fånga fisk med en fluga jag vet att den fiskades med långt innan jag kunde gå....

Ha de! / kari








Kommentarer

Populära inlägg