Tankar om flugspön...

                  


Långa kast är lika onödiga som långa böner....eller som den skotska ghillien John Anderson vid Tulchan Beat River Spey säger: kastar du längre än 30 yards så är du på fel sida älven.


Det stämmer i de flesta fallen när man fiskar både i rinnande vatten och sjöar.
Du tänker säkert, men vid sjöar och tjärnar måste man kasta långt?
Den erfarenheten jag har är att i de sjöar jag fiskar i kastar jag i regel kortare än i rinnande vatten.
Är man försiktig och uppmärksam så kommer både öring och röding in mot land på födosök, de flesta insekterna finns nära land och då är ett 5 -15 meters kast det som behövs beroende på terräng.


Fiskar man med småflugor i rinnande vatten för att imitera insekter som fisken äter på eller i vattnet
så bör/ska flugan fiskas så den inte draggar dvs flugan ska följa vattnets hastighet.
Oftast pratar man om draggande flugor när det gäller torrflugefiske men lika viktigt är det med flugor ( läs flymer, spiders, nymfer, puppor) under vatten ytan.
Det finns lite olika tekniker bla Leisenrings lift som får flugan att röra sig olikt vattenhastigheten men huvudregeln är att flugan ska dragga så lite som möjligt.
I sjöar brukar jag låta torrflugan ligga på ytan och driva med vinden och flugor under vatten tar jag in långsamt för att imitera simmande/kläckande insekter.
Kastar man då långt i strömmande vatten tappar man kontrollen på hur flugan uppför sig och om fisken skulle ta så är mothuggen svårare. I en amerikansk undersökning så kom man fram till att de flesta fiskar fångades på 11m.
Det gäller att i de flesta fall vada i position, läsa vattnets olika strömmar för att kunna presentera flugan rätt.
Uppströms, eller nedströms. I regel har man bättre kontroll vid korta uppströms kast och man stör fisken lite mindre.
Kast på 20m i strömmar med massa stenar som bildar olika strömmar i vattnet är i min värld omöjligt att presentera flugan rätt och en avsevärd mindre möjlighet att locka fisken till hugg.


Sedan finns det undantag som i allt annat.
Streamerfiske, fiske för att imitera småfisk mm för att locka de större öringarna till hugg och ibland tar även harr.
Där tar jag in flugan i olika hastigheter, jag vill ha rörelse i flugan. Ibland kastar jag uppströms ibland 90grader och ibland nedströms allt beroende hur vattnet uppför sig, jag tittar efter vart de stora stenarna finns, försöker hitta de mörka fläckarna i vattnet där det i regel är lite djupare och en bra ståndplats.
Men jag kastar inte långt, jag vill ha full kontroll hur flugan uppför sig, nästan aldrig mer än 18-20m oftast runt 15m. Efter varje kast flyttar jag mig till en ny position om jag inte fått hugg och forsätter på det sättet tills en 5kilos öringen sitter på kroken. :-)



Laxfiske och fiske efter fisk som lekvandrar så kastar de flesta ca 45 grader nedströms och låter vattnet ta hand om flugan. Många kastar och tar i allt vad de är värda för att få flugan så nära den andra stranden som möjligt och de får fisk, men...de som kastar kortare (20m) får lika mycket fisk. Viktigaste är att ha kontroll och kontakt med flugan.




Vad har då detta med spön att göra? Svar mycket.
Detta är mina tankar och 35års erfarenheter, jag vet många inte kommer att hålla med om det men...


Ett flugspö ska först och främst vara bygd för det fisket du bedriver dvs du ska inte fiska med ett 15 fots laxspö om du fiskar torrfluga efter harr.
Vi tittar på fisket efter öring, röding och harr i skogslandet.
Linklassen anpassar du efter de flugor du fiskar med, klass 4-5 ibland 6 till fiske med små flugor för att imitera insekter.
Klass 2-3 tycker jag att blir för lätta pga av att det ofta blåser och det blir besvärligare att kasta.


Streamerfiske gillar jag med klass 7 och 6. Inte för att mina flugor är allt för tunga men de har volym och tar vind.
Längden på spöet är varierande beroende på kastteknik och hur fiskaren är byggd dvs längd osv.
Med ett längre spö är det lättare att hålla lina ovan vattnet för bättre kontroll på flugan och lättare med spey/underhandskast. Blir det för långt kan det bli otympligt.


För insekts imitations fiske klass 4-6 tycker jag 8-10 fot spön är bra undantaget det så kallade tjecknymf fisket. Ett streamerspö i klass 6-7 allt från 9 till 10 fot
Sedan gäller det att anpassa en lina till spöet och det är nog viktigare än vilket spö det är.


Men det jag tycker är allra viktigaste är aktionen på spöet.
Trenden bland redskapstillverkarna har genom åren blivit att alla tillverkar snabbare och snabbare spön
Med ett snabbt spö kastar du längre och det blir mer en casting tävling än fiske.
Spöna börjar bli så snabba och styva så lintillverkarna klassar tex en lina till klass 6 men två klasser tyngre för att passa till ett klass 6 spö!
Många linor har en klassning där de även skriver i beskrivningen för linan att den är tex
1,5 klasser tyngre än AFTM klassen. Vad är detta för idioti?
En amerikansk splitcanespö tillverkare beskrev: En lina ska ha en vikt enligt AFTM ( du får googla på AFTM) och sedan anpassar du ett spö till linan, vilket jag tycker är helt rätt.
Det är inte lätt idag att köpa ett kolfiberspö eller lina. Du bör få hjälp i butiken av någon som har koll på olika spön och linor och framförallt ska du prova olika linor till ditt spö innan köp.


Det första jag gör om jag köper ett nytt spö är att testa spöet med den lina jag ska fiska med.
Det jag tycker är ett av det viktigaste är att kunna genomföra ett korta kast på 5-7m, ( vilket många av de nya spöna är urusla på ) sedan är jag uppmärksam på hur spöet böjer sig vid belastning. Jag vill ha ett spö som böjer sig långt ned i klingan och rör sig med inte allt för långa slag. Toppen får inte vara för vek....
Ett spö som bara jobbar med toppen och den övre delen av spöet tycker jag blir svåra att kasta och fiska med.
Jag vill ha en djup lugn aktion med så lite efterslag som möjligt för att kunna presentera flugan i vattnet som jag vill och även kunna drilla fisken på ett effektivt sätt.
Detta gäller alla typer av fiske som jag bedriver. Det är svårt att beskriva i text om aktionen på ett spö, det är mycket lättare att visa och förklara i praktiken....du är välkommen till butiken att testa linor och spön jag hjälper dig gärna.


Ett spö med djupare och lugnare aktion är lättare att kasta och fiska med för den genomsnittliga flugfiskaren vilka jag bedömer de allra flesta vid våra vatten är. Sedan finns de som är förjäv...duktiga på att kasta, många yngre som kan kasta med vilket spö som helst, själv om jag försöker kategorisera mig själv så är jag nog mitt emellan.
Men...det är skillnad på att kasta bra och att fiska bra.
Ute vid våra vatten ser jag många flugfiskare som fiskat ett tag tar i och försöker kasta så långt som möjligt med 215 luftkast som till slut kollapsar. De har köpt de nyaste, snabbaste spöet på marknaden för att komma så långt som möjligt. Spöet är så snabbt/styvt och ofta med fel lina så de behärskar inte kastet. All koncentration går ut på att kasta. Den flugfiskaren skulle köpt ett "lugnare" spö med rätt lina och koncentrerat sig på fiske och fått mer fisk.


Jag är ju redskapshandlare och vill sälja spön för att få en ekonomisk möjlighet att överleva men den här konsumtionen på prylar börjar gå för långt.
Tillverkarna kommer med nya modeller som enligt dom är det bästa på marknaden...(för vem?)
Ibland tycker man att de bara ändrat färg på en spöserie för att sälja mer och i och för sig måste de sälja för att överleva.
Det börjar bli lite väl mycket nyare, bättre, häftigare, måste ha prylar och det gäller inte bara flugfisket.
Köp ett spö du trivs med och behåll det tills det ramlar ihop. Fiskar du olika typers fiske kanske du måste ha några spön till.


Mina egna spön just nu:
Nu har jag hittat mina drömspön för mitt fiske med den aktionen som passar mig.
Splitcane, bambu, alltså spön som är tillverkade av att naturligt material...gräs.
Jag har en 8´#5 och en 7,6´#5 med parabolisk aktion, spöna är tillverkade av mästaren Carl Anderberg.
Men guld är inte allt som glimmar...de är tyngre än kolfiber, mer skötsel av spöet och kostar en hel del.
Det tar ett tag att vänja sig med både tyngden och aktionen, jag kastar inte lika långt med dom som med mina kolfiberspön men...allt mer jag fiskar med dom så blir kastandet bättre.
Du behöver inte ta i och du behöver inte ha millimeter precession i kasttekniken. Jag får ett mer effektivt rofyllt fiske med bra lugna presentationer och det är en fröjd att drilla en fisk med.
OCH DU! det här är spön som går till generation efter generation ingen masstillverkning som tär på vår planets resurser.
Om den paraboliska aktionen som ej finns bland kolfiber så vitt jag vet kan du läsa mer på Carl:s sida www.splitcane.se




Jag har även andra spön också som jag fiskar med som passar mig bra.
Det har blivit några stycken med tanke på vad jag skrev om här ovan men ett gediget intresse och massa år så blir det några,


Vision Glas 7,6´ #5 och #6
förbaskat roliga spön att fiska med med en härligt djup aktion men inte så slöa långsamma som de gamla 60-70 tals glasfiberspöna.
Vision XO 9,7´ #4 till fiske med insektsimitationer.
Vision XO 9,3´ #6 allroundspö till fiske i sjöar och strömmar när det är stark vind och till streamer fiske.
Scott G 9´#6 samma som till ovan men med mjukare lugnare aktion.
Vision XO 9,7´#7 till streamerfisket...ett drömspö för större öring.
Vision Custom Streamer Spey 11,6´#5 när kroppen värker och i högt vatten för streamerfiske. Det är ett tvåhands klassat spö ungefär #7 om det skulle vara ett enhandsspö.



Hua.... jag skulle kunna fortsätta skriva om spön och spöaktioner, det finna många böcker om ämnet men nu får det räcka. Har du funderingar, frågor så ta gärna kontakt så försöker jag hjälpa dig.


Skitfiske! / Kari

Kommentarer

Populära inlägg