Ovädersflugan.

Fiskesuget vann så jag åkte tillsammans med Zaniiro & Zawyer till en av åarna jag ofta besöker.
Vädret var växlande, delvis en värmande sol delvis regnmoln som när de gick förbi så ökade även vinden vilket gjorde kastandet med mitt Anderberg splitcane spö lite svårare.
Spöet är 8 fot långt och lina 5 passar alldeles utmärkt, för dagen hade jag en Scientific Anglers SBT ( Short Belly Taper ) på rullen för att se hur det var att kasta spey/undehandskast med den kombinationen.
Det visade sig att vara en utsökt kombination och mitt kastande fungerade väl och allt kändes bra förutom att det inta vakade och jag såg knappt någon insekt på vattnet eller i luften. 
Vattnet var stigande och det brukar inte båda gott för mitt fiske med småflugor. Så ingen fisk var villig att syna mina flugor.

Mörka moln på himlen närmade oss snabbt, ett oväder var på gång och jag hörde en åskknall längre bort.
Då kom jag att tänka på Rolf Smedman och våtflugan Soldier Palmer. 
Han kallade den för ovädersflugan.


Jag beslutade mig för att byta fiskeplats och fiska av en liten ström som avslutades mot en forsnacke.
Väl framme så hade regnet tilltagit och himlen var mörkt blå nästan svart. 
Mitt flugval var bestämt redan innan jag bytte fiskeplats, jag knöt på en Soldier Palmer storlek 10 på tafsen, det var ju oväder.
Jag drog upp huvan på regnjackan vadade ut 1m och började kasta. Tog in flugan långsamt ibland och med mer fart ibland. Några småfiskar vakade runtomkring mig så jag vadade försiktigt för att inte störa dom.
Överhandskast var inte att tänka på då jag hade skogen tätt bakom mig. Jag fiskade med underhandskast 10-15m, längre behövde jag inte kasta för att få flugan att gå där jag ville.
Den här platsen har jag fiskat av flera ggr utan att någon intressant fisk visat sitt intresse men det är en potentiellt ställe för öring enligt mig.
Jag kastade men ingenting hände så jag tog det som ett test av spö och lina...men så helt plötsligt ca 20m från nacken känner jag ett hugg, gör ett lättare mothugg, spöet böjer sig och det känns som en större fisk inte vill vara med längre så det blir en rusning, inte så långt kanske 15m mot andra stranden.
Spöet jobbar fint och mjukt mot fisken som jag lyckas få in mot mig, ett par korta rusningar och sedan har jag den i håven.
Det visar sig vara en öring. Jag krokar av kroken som jag tryckt ned hullingen på och mäter den varsamt i vattnet mot spöet och sedan får den simma vidare.
Kontrollerar spöet med måttband.....ca 64cm....en grann öring.


 
Tyvärr träffade jag aldrig Rolf Smedman, har hört många berättelser om fisken med honom främst genom Leif Milling. Rolf var flugfiskaren som fiskade med Europea 12 i strömmande vatten och gjorde den omåttligt populär bland oss flugfiskare men det är Soldier Palmer som fångat mitt intresse.
Längst ned finns det en länk till en film om Rolf Smedman som Leif Milling gjort.

Flugan på bilden är en Soldier Palmer bunden på storlek 6, jag binder flugan oftast i storlek 10 och 12 men har alltid några större i asken.

Krok: våtflugekrok Ahrex FW580/581 eller Ahrex Dryfly long FW570/571
Bindtråd: Jag använder svart Textreme 8/0 eller 6/0, röd till de som jag förtynger.
Stjärt: Rött ullgarn.
Kropp: Röd dubbing.
Ribb: Oval guldtinsel.
Hackel: Brun tupp eller höna, mjukt.

Länk till Millings film om Rolf Smedman:


Ha det / Kari

Kommentarer

Populära inlägg