Abstinens...

Kroppen darrar, jag börjar svettas måste ta ett beslut. Ska jag eller ska jag inte?
Jag vet att det är på gång och jag har inte fått någon i år.....
Nu tänker du vad i helv... skriver han om, jo öring, stor öring på fluga.


Var iväg med klass sjuan igår, kände mig hemma efter lång frånvaro, det kändes bra helt enkelt trots avsaknad av ett hugg av en större fisk.
De två senaste säsongerna har jag haft otroligt bra fiske efter storöring i mina mått mätt. Flera stycken mellan 60 - 78 cm har landads. Men....
Jag vet vad som krävs för varje stor öring, stress över att någon fiskat före i höljan, kilometer efter kilometer på land och i vattnet, tusentals kast så jag började längta efter fiske med torr och våtflugor, sitta och dricka kaffe på stranden i väntan på vak. Med andra ord ett lite lugnare fiske och med spänning om den vakande fisken tar torrflugan.



Men så igår fick jag ett återfall, streamerfiske efter öring. Jag njöt av att vara vid ån med gott sällskap under dagen. Väl hemma efter 8 timmars intensivt fiskande var jag trött och sliten. 
Är det verkligen värt det? 
Du frågar dig säkert att han kan väl fiska både och, jo det kan jag men att följa strömmens olika skepnader genom säsongen, lära sig fiskets skiftningar i olika förhållanden är något som jag alltid haft med mig i mitt fiske så då har det jämt blivit satsning på det ena eller andra och i år skulle det bli en säsong med insektsimitationer, våtflugor osv.


Om man tittar bak i tiden på mitt fiske i 30 år så har just streamerfisket efter storöring samlat de bästa minnena, inte bara de fiskar jag fått utan även alla vänner jag fått, skrattat tillsammans haft möjlighet att glädjas när de fått fisk, ljugit tillsammans. Vi pratar helt enkelt samma språk...


Nu undrar du, vad var det där beslutet? Jo en av mina kamrater åkte iväg, pratade i telefon med en annan och jag fick abstinens...jo det var abstinens på riktigt...skulle jag åka iväg efter jobbet eller inte.
Tvungen att handla och posta paket efter jobbet samt med restiden inräknad så skulle det bli försent att åka och försent att komma hem för att vara utvilad till morgondagens arbete,
Så jag stannade hemma.



Hugget och rusningen av en stor öring eller lax sitter djupt i benmärgen. Tjusningen och spänningen med torrfluga efter öring och harr har även sin charm men den oväntade dragningen av stor fisk som man koncentrerat väntar på...jo du kanske förstår.
Just nu har jag abstinens men det kanske går över tills i morgon och jag tar mitt klass 5 spö och ger mig ut till "min" andra å, då kanske abstinensen lugnat sig eller så...

Du tycker jag är knäpp? I så fall med all rätt...
Jag vill gärna hör om dina åsikter i fisket antingen här eller på FB.

Ha det / Kari








Kommentarer

Populära inlägg