Är det viktigt att få fisk?



Äntligen premiärfiske för mig denna sommar. Lördagen ägnades åt fiske i en av våra sjöar som var isfri. Kallt att stå utvadad men termometern visade på +10 grader i ytvattnet i viken men det kändes inte så.
Några sporadiska vak mitt i sjön och stor lommar som levde rövare.
Solen sken och det var en njutning att vara tillbaka i skogen med flugspö. Provade flera flugor men ingen fisk. På eftermiddagen bytte jag fiskeställe men ingen fisk. Min fiskekompis blev kvar när jag åkte hem och berättade senare att det vakat närmare land men inget intresse för hans flugor.


Herr M söker efter öring.



Zaniiro tycker stor lommen är intressant.



Dagen efter (söndag) möttes vi Herr M och jag vid en annan sjö. Till vår besvikelse låg isen kvar men på norrsidan var det landlöst och fiskbart så vi kokade kaffe, fikade fiskade tills det började blåsa lite grann vilket gjorde så att isen kom ända in på "vår" strand. Vi beslöt oss att byta ställe, sjön blev mer och mer isfri. 

Zawyer är nyfiken på drivande isen

Väl framme på öst sidan så var det dags för att testa flugorna igen, kallt + 5,5 i vattnet men dubbla långkalsonger så går det. Herr M hade neoprenvadare som jag tittade lite avundsjukt på.
Inget intresse för våra flugor, sporadiska vak mitt i sjön så det blev en liten fika paus med Bullens och en 2,8 pilsner som sig bör till korven.


Mer fiske men inga hugg, några skogshårmyggor flög förbi men inga insekter i övrigt och inte konstigt med det, isen hade gått ett par timmar tidigare. Närmare islossning än idag kan man inte komma och då sägs det att det ska vara bra fiske, kanske det endast gäller spinnare och sluk.

Herr M i solgasset och beredd för hugg.


Nåväl Herr M begav sig hemåt och jag stannade kvar. Bytte lina på spöet några ggr för att testa lite olika taperingar. Scientific Anglers SBT #6 på mitt Vision XO #5 fungerade bra då bakkast var omöjliga pga skog bakom. SA:s Mastery DT lina fungerade också överraskande bra. Köpte den till mitt splitcanespö men hade med den för att testa. Under lördagen fiskade jag med mitt XO 9,3 #6 som är ett ypperligt allround spö men jag trivs bättre med femman då jag fiskar mindre flugor vilket nu var fallet. Man kan tro att kasten skall vara 20-40m i sjöar men oftast är det upp till 15m som vi fångar fisken på. De patrullerar gärna strandnära där det oftast finns insekter. 
På eftermiddagen började lite fjädermygg synas på vattnet. Några sporadiska vak men utom kasthåll så det blev ingen fisk.

Vision XO 9,3 #6 & Vision Nymph & Dry rulle.

Ca 14 timmars fiske utan ett enda hugg. Men vilka härliga dagar och inte ångrar jag att jag var ute med Zaniiro & Zawyer. Så frågan är att är det alltid viktigt att få fisk. Mitt svar är nej, men man eftersträvar att få fisk och får man fisk så är det som grädde på moset eller vad man nu brukar säga.
Klart går jag flera dagar utan att få fisk då böjar man fundera men två tidiga sjöfiske dagar utan hugg byter jag inte bort hur som helst. Båda jag Zaniiro och Zawyer njöt av fint väder men framförallt att få vara ute och fiska igen.

Ha det bäst / Kari

Kommentarer

Populära inlägg