KROK....!?




Desto fler flugor jag binder desto mer noga blir jag med krokval. En gång för länge sedan när jag började binda så köpte jag och band på krok som alla andra band på och de krokar som beskrevs i olika bindbeskrivningar, ofta var det Mustad eller Tiemco men även Partridge.
Jag var nöjd med krokarna en lång tid och det fanns inte så mycket att välja på i marknaden.

Men nu....! finns det så många olika märken och varianter så det är omöjligt att hålla reda på alla och provbinda flugor på dem och fiska med dem. Läser man böcker om de som band flugor för 60-150 år sedan så hade de inte svårt att välja vilken krok de band på, det var hellre så att de var lyckliga att få tag på krok. 

Mustad var en stor leverantör till flugbindare förr och även i nutid. Oscar Fick ( Hedeflugorna) band på Mustad likaså flertalet av flugbindarna runt Catskill området i USA som gick över till Mustad efter andra världskriget då de inte längre fick tag på deras favoritkrok Allcocks. Lennart Bergqvist i sin bok Flugbindning på mitt sätt binder på Mustad. I England var Partridge och dess föregångare populära.

På den "gamla"tiden så fanns det ingen ögla på krokarna utan man fick binda in gut på de större flugorna och hästtagel på de mindre, lyckligtvis har vi inte det problemet. Man köpte krok efter hur stort krokgapet var och fick sedan kapa kroken till önskad längd.

Vilken krok skall man då välja? 
 Första frågan är vilka flugor du ska binda, lax, saltvatten, gädda eller de "vanliga" småflugorna, torrflugor, våtflugor, puppor, nymfer de mindre streamers mm. 
Om vi håller oss till de små så finns det nästan oändligt många varumärken dessutom olika varianter på krok. Tittar man på hur många tillverkare det finns på krok så förstår du att det finns massor med varumärken som inte tillverkar kroken själv, det är som med fluglinor, 5 tillverkare av linor massor med varumärken. 
Det jag aktar mig för är okända billiga krokar...kroken är den första delen i vår utrustning som kommer i kontakt med fisken och en av de allra viktigaste pusselbitarna för lyckat fiske.

De märken som tilltalar mig mest är Ahrex, Partridge, Tiemco och Mustad. Varför då? undrar du. Jo, jag har bundit på Partridge, Tiemco och Mustad i 30 talet år och känner till deras egenskaper. 
För några år sedan kom en ny krok på marknaden nämligen Ahrex och deras krokar föll mig genast i smaken. När det gäller Ahrex så har de hittills haft krok att leverera som en del andra märken haft svårt med. Personalen på Ahrex är väldigt lyhörda på flugbindarnas åsikter och anpassar krokarna efter önskemål. Ahrex har även alla "småkrokar" både med och utan hulling. Morten Valeur på Ahrex är en tillgång hos en flugbindare i lilla Jämtland. Då jag ringer och frågar om olika kroksorter och råd om deras egenskaper mm är han alltid tillmötesgående. Vet inte vilket annat krokmärke på marknaden som är lika lyhörda. Det viktigaste av all att de håller måttet med råge enligt mitt sätt att se på krok.

Vad är då "krokens egenskaper" jag tittar på?
Först tittar jag på hållbarhet och det genom att fiska med flugor bundna på den kroken jag är intresserad av. Kroken en av det viktigaste i utrustningen och det som kommer i kontakt med fisken först. 
Kroken ska hålla för att drilla större fiskar och att krokspetsen ska hålla sig vass och ska vara lätt att slipa med ett litet bryne. 
Själva modellen skall passa den flugan jag binder tex binder jag någon av North Country Flies vill jag ha en krok som liknar de som är bundna original likaså om jag binder Catskill torrflugor vill jag ha en liknande krok som Darby`s, Cross och Dette´s mfl band på. Binder jag en flymph vill jag ha uppåtböjd öga som Leisenring och Hidy använde. Allt detta förutom hållbarheten är estetik vilket för mig är mycket viktigt för att ha rätta proportioner på flugan och rätta känslan när jag fiskar med flugorna. 
Tittar man på mer moderna flugor så är det hur krokarna är böjda, hur långa de är hur tjockt godset är osv för att passa just den fluga jag ska binda.

Black Spider en av North Country Flies bunden på Partridge Spider L3AS

        Leisenring´s Blue Dun hackel flymph bunden på Partridge Dry Fly Supreme L5A/UE.
        Notera det uppböjda ögat.


Dessa två flugor är flugor jag inte använder Ahrexkrokar till då inte den önskade modellen finns i deras sortiment ännu. Det finns även några äldre streamers som jag binder på Partridge då inte Ahrex har passande krok tex Thunder Creek.
Spiderkroken kommer jag att ersätta med någon Ahrexkrok för mitt eget fiske då jag tycker att proportionerna på Partridge Spider kroken inte tilltalar mig i smaken och jakten på "rätt" krok för dessa flugor fortsätter.

Här kommer några av mina favoritkrokar till de små flugorna och streamers förutom kroken till mina tubflugor där jag också fiskar med Ahrex.











Binder jag Klinkhammer varianter så använder jag Ahrex FW 524/525 bilden nedan.
Det finns även andra modeller som jag binder på då och då men det här är basen i mitt egna kroksortiment.
Jag är även alltid på jakt efter äldre krok, inte för mina fiskeflugor utan till flugor jag binder med gammal stil så nära originalet som möjligt, kanske för att ramas in eller bara för det är kul. Har du någon äldre krok liggandes så är jag intresserad.




Kläckare bundna på Ahrex Super Dry FW524


Catskill nymf Dickie bunden på Ahrex Short Nymf FW563


Dyret binder jag på Ahrex Dry Fly Traditional FW 500/501 




Som du märker så finns det krokar utan hulling. Vilket ska man välja, ja den debatten har pågått i flera år och jag ska inte gå in på vad du ska välja men kan berätta att jag fiskat länge med hulling men nu är de flesta av mina krokar utan hulling eller med nedtryckt hulling. Visst kan det kanske bero på att det inte finns hulling på kroken om jag tappar någon fisk men det beror mest på att jag drillat fisken på ett dåligt eller som vi säger här på ett obra sätt.
Jag tar upp ett par fiskar per år för att äta  men släpper tillbaka de flesta fiskarna jag får och det är då krok utan hulling kommer att vara en stor fördel då jag kan hantera fisken snabbt gärna under vatten för att minimera alla skador fisken kan få. JAG TAR INTE UPP FISKEN HÅLLER DEN HÖGT FÖR ATT BLI FOTAD SÅ JAG KAN SKRYTA MED OM HUR DUKTIG JAG ÄR FÖR MINA VÄNNER, utan försöker sätta tillbaka fisken så snabbt som möjligt och då är hullingslöst att föredra. Visst händer det att någon tar en skrytbild men då försöker jag hålla fisken så nära vattnet som möjligt så kort stund som möjligt.

Vad har du för favorit krok och varför? Skriv gärna en kommentar.


Ha det bäst!


Kommentarer

Populära inlägg