Böcker...

 Som du kanske har läst och förstått så är jag väldigt intresserad av de äldre flugorna och flugbindningen speciellt då med de så kallade "softhackels" flugorna så som North Country Flies och Flympher men även av flugorna som benämns med Catskill Flies. Frank Sawyers nymfer fungerar lika bra nu som förr och även de äldre bucktail streamerna fångar stor fisk. Våra bygdeflugor och våtflugor, historian, bindtekniken, både roligt och spännande att läsa om binda dem och fånga fisk med dem.

Men det är inte alltid lätt att hitta information om flugorna. Det absolut bästa sättet som jag tycker är att få information genom böcker. Boken det gamla mediet håller än första platsen enligt mig.

Här några böcker jag har och några på min bucket list.



Sylvester Nemes skrev 4 intressanta böcker, jag har tre av dem. Mycket läsning om soft hackel flies. 
Soft Hackel Fly Imitations i den boken skapar han egna mönster för sitt eget fiske de andra två handlar mer om de engelska flugorna. Engelsk text.



Flymfer & andra mjukhacklade flugor av Gunnar Johnson och Anders Forsling är en lättläst bok om flympher eller flymfer som vi i Sverige kallar dem. De har även några egna mönster i boken.



Hedeflugan handlar om Oscar Ficks flugor, historian om dem samt (dåliga) bilder och mönsterbeskrivning.
Helge Jonsson har enligt mig inte den största talangen att skriv då han hoppar titt som tätt till andra ämnen när han beskriver något. Men intressant att få historian om flugorna.



Wet Flies av Dave Hughes en klassiker. Både historia om flugor, bindbeskrivning och fisketeknik.
En bra bok för den intresserade. Engelsk text.


Nymf alla Sawyer av legendaren Frank Sawyer en måste bok om man vill lära sig nymfernas historia, framförallt Frank Sawyers nymfer. Jag har den som är översatt till svenska finns även med engelsk text.



Preben Torp Jacobsen böcker är alltid intressanta att läsa. Jag har två, en på svenska och en svårläst på danska.


Flugbindarboken av Börre Pettersen & Erling Sand. Massa mönster på framförallt norska våtflugor men även torrflugor och laxflugor.




Tre böcker som är på väg till mig. Spännande att få börja bläddra i dem. Om du är intresserad av äldre flugor från Amerika så kan jag rekommendera Mike Valla:s böcker.








Fem böcker som jag vill läsa, några av dem svåra att hitta tex The art of tying the wetfly &fishing the flymph. Köp om du hittar bra ex.



Till sist The North Country Fly, Yorkshire´s Soft Hackel Tradition av Robert L Smith. Dyr bok som verkar vara slut överallt i EU...Amazon USA skickar inte den boken till Sverige....
Det är en bok en sammanfattning av alla de mest intressanta North Country Flies...en måste bok för nördar som mig.


Ha det bäst! Kari





              








Kommentarer

Populära inlägg