Back to the roots...eller...




WC Stewart, Pritt, Leisenring, Vernon S Hidy, Theodor Gordon, Frank Sawyer, Carrie Stevens, Keith Fulsher, Flug Pelle, Oscar Fick, Sylvester Nemes.......
Vad har dessa namn och många fler gemensamt? För mig är det flugfiskare men framförallt flugbindare
som har genom sin gärning i flugbindar skrået långt före mitt eget flugfiske och flugbindning gett oss en grund och möjligheter att fortsätta med vårt intresse, förvalta det och förfina det.

De mjukhacklade flugorna, de fantasifulla våtflugorna, de äldre streamerna, de graciösa Catskill flugorna har alltid fascinerat mig. Hittade en pärm i förrådet med tidningsurklipp om dessa flugor och flugbindning. De som är äldst är från 80 talet. Flera böcker, amerikanska, engelska, danska, norska och svenska finns i bokhyllan innehållande beskrivningar och berättelser om äldre flugor. Så nyfikenheten har grott länge.

Har jag då bundit och fiskat med dessa, nja... till en liten del men att binda flugor till andra flugfiskare  sedan 90 talet och till butiken i 20 år så har de mer "moderna" flugorna vikt undan de äldre. Inte många men några har frågat efter och beställt dessa äldre flugor. Det är lättare att sälja en Dyret än en Waterhen Bloa likaså lättare att sälja en Baitfish fluga än en Thunder Creek. 
Jag har bundit de mer "modernare" flugorna och för att vara seriös som jag vill vara har jag även fiskat med dem för att lära mig hur de fungerar för att återge det till kunderna. Kommit på olika lösningar för att flugorna ska vara hållbarare och de även fiskar bättre. Ca 4000 flugor ibland mer och ibland mindre har lämnat städet per år de senaste 20 åren och tiden har liksom inte räckt till för de flugor som jag samlat i tidningsurklipp och i böckerna.

Nu på äldre dagar så är det dags att ta tag i mitt flugbindande framförallt med de flugor som intresserar mig mest. Kommer att köpa in mer flugor till butiken och avlasta mig själv.
Har satt igång med en del av de så kallade North Country Flies och amerikanska flympher....roligt att binda dessa flugor som ser lätta ut men kan vara mer komplicerade än vad man tror. 
Det som kan ställa till det är att hitta material. Jag vill binda med original material så långt som möjligt förutom kroken. Men tex hitta ett skinn från Water Rat är till 99% omöjligt och de djur som är utrotningshotade går bort om jag inte hittar något gammalt flugbindningsmaterial som ligger undangömt.

Det är inte bara de utländska flugorna som intresserar mig, de inhemska flugorna är väldigt intressanta tex Flug Pelles och Oscar Fick:s flugor ( Hede flugorna). Har fiskat bra med bla Flug Pelles Prästflugan.
Har du några mönster från bygden så är jag väldigt intresserad att höra historian om flugan, flugorna.
Lika så om du har något gammal krok eller material du inte använder så är jag eventuellt intresserad.

När jag läste en av Sylvester Nemes böcker blev jag inspirerad och band ett eget mönster som jag genom åren alltid har i flugasken, det är en dagslända med bara hönshackel till stjärt, vinge och hackel och kropp av bäver, har dubbing eller floss. Binder den i olika färger och storlekar. Kallar de för KL Dun.



Streamer efter den stora öringen har jag länge fiskat med ganska tunt dressade flugor och det med framgång. Hade en kund i butiken som svor över alla moderna streamers och laxflugor som enligt honom ser ut som stora bollar med fluff. Håller med honom till en viss del men även dagen torrflugor och många nymfer tycker jag är för stora klumpiga och överarbetade med massa olika material...less is more...eller?



Nu är projektet igår och jag kommer i bloggen skriva om flugorna jag binder och hur jag fiskar med dem,
om flugbindningsmaterial, mönster och dess upphovsmän/kvinnor, utrustning, fisketeknik mm...
Tips om böcker mm...
Kommer att bli spännande flugfiske sommar.

Ha det bäst/ Kari















Kommentarer

Populära inlägg