Saxar och åter saxar...

 




Saxen det viktigaste redskapet vid flugbindning enligt min åsikt. Det finns en anledning att professionella frisörer använder saxar som kostar tusentals kronor. Vi flugbindare vill komma undan så billigt som möjligt men ska du ha ett nöje av ditt flugbindande så behöver du en bra sax.
Vad är då en bra sax? 
I butiken har jag saxar från 90 till 900 kr, de allra billigaste 25-50 kr undviker jag, de håller helt enkelt inte måttet, inte vassa och otympliga. Har själv en sådan sax men använder den till att klippa tinsel och wire mm. En sax för låt oss säga 150kr kan vara bra men håller inte skärpan lika bra som de saxar i övre prisklasserna.

Om man ska ha en sax välj då en sax som är ganska spetsig så du kommer åt att klippa på trånga ställen.
Själv har jag en hög av saxar, nya och utslitna. Jag binder ca 4-5000 flugor per år så det går åt några och bra verktyg är viktigt. Binder du bara då och då klarar du dig med en sax mellan 90-200kr.

High Grade 4´





High Grade 4´´ 94kr och Loon All Purpose 4´´  239kr   bra saxar om du ska ha en sax.





Om jag skulle tappa bort alla saxar och tvingas köpa nya skulle jag köpa följande.
En billig sax för att klippa tinsel mm. En med ganska smala spetsar som min huvudsax. En sax med mycket tunna spetsar för att komma åt på trånga ställen på de minsta krokar och till sist en större sax för att klippa hjorthår mm.

Mina saxar jag använder idag och är nöjd med är Marc Petitjeans saxar, passar bra i min hand. Då jag binder så håller jag alltid saxen i handen, lägger den alltså inte ifrån mig mellan de olika bindmomenten.
Har även en gammal avdankad sax för tinsel mm. Petitjeans saxar håller skärpan mycket bra vilket är en förutsättning i mitt flugbindande.



Marc Petitjean saxar, small, medium och large.


De saxar som många pratar gott om är Gulff:s olika saxar. Har själv inte hunnit prova dom men när mina nuvarande saxar skall bytas ut så är det troligt att jag provar Gulff. Tiemco har genom åren haft bra saxar som jag också gillar, lite klumpigare än Marc Petitjeans men bra.


Gulff Master Razor 4´´


Binder du mycket med de nya GSP trådarna så som Textreme Power Thread SKA du inte använda sax för att klippa tråden. Dessa trådar får din sax att tappa skärpan snabbt. Använd rakblad, gärna i något 
rakbladsverktyg.



Bra verktyg är bra verktyg, de gör ditt flugbindande mer effektivt och roligare. En snickare skulle nog inte köpa en såg i en lågprisaffär men sågar man en gång vartannat år kanske en sådan såg skulle duga.

Ha det bäst!  / Kari




Kommentarer

Populära inlägg