Konstig fiske säsong...hoppas på bra augusti och höstfiske.

 Fiskesäsongen 2022 började bra för min del, en skaplig öring fick jag i slutet på maj i en av de sjöar där de planterar in fisk. 1,9kg vägde den. Jag lyckades lura den med en liten nymf, fisken behöll jag och den blev en god måltid till mig och ZZ. Därefter i nordvästan i början av juni så var det dags för öringfiske i rinnande vatten och det började också bra med tre hyfsade öringar med två i topp på 68cm, men....på midsommarafton satte mitt knä och och min rygg stopp för allt fiske. Ryggen är ok nu men knäet är inte bra trots träning med hjälp av sjukgymnast....bättre men inte bra. 

Så det planerade öringsfisket där jag går 5-7 km per fiskepass var inte att tänka på utan jag har fiskat där det inte har behövts så långa promenader. Mestadels i Långan och Gimån samt en av mina favoritsjöar. Försökte att pricka in rockenfisket men det har inte tagit någon fart på fisken trots både Danicor och Vulgator på vattenytan, en liten Cone Caddis har varit den fluga som "räddat" fiskturerna.



Vattenflödet speciellt i Långan och Hårkan har hittills under hela säsong varit onormalt högt och för min del ganska trögt fiske. De större harrarna har lyst med sin frånvaro, någon 50+ cm har jag lyckats med men inte alls som förra säsongen. Däremot har fikat varit gott och mina två vänner Zaniiro och Zawyer har tålmodigt väntat på husse som stått i strömmen och följt med på alla fisken och så gillar dom sockerkaka likaså gör husse det. Vilka underbara Gordonsettrar att ha med. Zaniiro har lärt sig att hjälpa mig att spana på vak, när det vakar även om inte jag ser eller hör så noterar han vaket och tittar åt det håll fisken vakade....det har faktiskt hjälpt mig några gånger.



                                                            
                                                               Zawyer



                                                            Zaniiro


                                                    Tomas har håvat en 50+ harr.

Mina Vision XO Graphen spön har motsvarat mina förväntningar, inför denna säsong så skaffade jag ett 9,5 fot klass 7 som fungerar ypperligt med Scientific Anglers Speylite Scandi 240 & 270 grains linor. 
Det är mitt rena streamerspö och för det mesta går jag och underhandskastar och är supernöjd.
9 fot femman samt 9,3fot sexan är de övriga spöna jag fiskar med. Sexan ett ypperligt allround spö, för rinnande vatten eller sjö, nymf, våtfluga, torrfluga eller streamer....den klarar allt, med femman fiskar jag mest torrfluga. I dagsläget kan jag inte tänka mig att det finns bättre spön för mitt fiske.

Det som är glädjande att många av kunderna som köpt ett Vision XO Graphene av mig har återkommit och berättat hur nöjda de är med sina spön....bästa betyget man kan få.


                                                       En nöjd Per-Ivar med sitt XO spö.




Nu skriver jag som om fiskesäsongen var slut men vi är bara halvvägs, hela augusti kvar och många vatten har även öppet under september för harrfiske. Det gäller bara få igång knä-eländet så man kan gå lite längre, nåja jag har fiskat en hel del ändå med ganska långa promenader men får ont efteråt.
Nu har jag stora förväntningar på resterande säsong och hoppas vädergudarna är med oss.
Föresten så har jag köpt ett nytt spö, tyckte lite synd om mig själv och mitt onda knä så det blev ett tröst köp....återkommer om det.
Hur har din början på säsongen varit?

Skitfiske på er!


                                        Patrik drillar harr.











Kommentarer

Populära inlägg