Premiär....

 Då så... första juni ett heligt datum är nu passerad. 1/6 premiär i många fiske vatten och med många förväntansfulla flugfiskare. Många har under vinterns mörka kalla dagar längtat...första juni.


Själv har jag tjuvstartat med fiske i några vatten som varit upplåtna, fått skapliga öringar och tappat en stor röding men längtan till de rinnande vatten jag brukar fiska i har varit stor. Regn och åter regn samt arbete har hindrat mig för att bege mig ut men nu ska det bli några dagars flugfiske.

Efter alla års flugfiskande så har de stora förväntningarna lagt sig men det ska bli skönt att komma ut i naturen med Zaniiro och Zawyer som följeslagare. Givetvis med flugspö och kamera och allt annat.      

Några nya prylar har införskaffats, ett 9,6´#7 flugspö med rulle och linor ( Vision XO Graphene) som blir intressant att testa och fiska med, dessutom ett par nya vadarskor. Det blev ett par Vision Musta med Michelinsula och det jag upplevt hittills så har greppet på sulan varit mycket bra.
Tafsar och tafsmaterial har jag gått igenom likaså är flugaskarna rensade och påfyllda. 
Vadarna håller tätt och de andra prylarna verkar fungera. Jag är redo....                                         

Efter allt regnande så är vatten nivåerna höga i de vatten jag fiskar i. Nu från början blir det nog mest streamerfiske efter öring. Senare då kläckningarna tar fart så blir det givetvis även torrflugfiske.                  

En del frågar mig vad jag fiskar med. Jag är ute nästan varje kväll under säsongen, på fiske, kurser eller guidning så det jag lärt mig genom åren är att ha prylar som håller. Men det jag har och använder behöver inte vara bästa prylarna till dig, allt beror på hur mycket man fiskar, vad man har för kaststil, vad man fiskar efter så som gädda, öring, harr osv...



Här är några av de prylar jag själv använder under olika fisken.

Vision XO Graphene 9´#5 med Vision XLV Nymph & Dry och Vision XO100 lina. För nymf och torrflugefiske. 

Vision XO Graphene 9,3´#6 med Vision XO 5/6 rulle laddat med Vision XO100 eller Scientific Anglers Speylite Scandi. Det här spöet är mitt allt i allo spö. Använder det vid nymf och torrflugefiske samt streamerfiske. Favorit vid sjöfiske och när vinden tar i. Den klarar nästan allt. 

Vision XO Graphene 9,6 #7 med Vision Merisoula 7/8 laddat med Vision Hybridlina och Scientific Anglers Speylite Scandi. Nytt spö för i år för streamerfiske och när jag vill använda sjunklina. 

Vadare: Simms G4, har haft de första andningsvadarna från Simms sedan 1992 som jag bytte ut förra säsongen till G4. Skulle kunna tänka mig Vision Scout men passformen på Simms är bättre till mig. Vadarskor har jag Simms G3 Guide och Vision Musta med dubbade gummisulor. Simms fällbara vadarstav har jag nästan alltid med mig.

Tafsar och tafsmaterial som oftast sitter på mina linor är  Trout Hunter, vanlig nylon till torrflugor, till nymfer brukar jag ha spets av fluocarbon samt tafs och spets med fluocarbon till streamerfisket.            

Polaroidglasögonen kommer från Vision, det är den typen som jag får över mina vanliga glasögon, allt bär jag i Vision Mycket Bra, jag använder bara framdelen som en liten väska. Håven kommer från McLean när jag kommer ihåg att ta med den. 

Andra småprylar är förutom flugaskar, termometer, flytmedel både fett och pulver, måttband, amadou för att torka CdC flugor, tafsklippare och bryne hänger runt halsen, ryggsäck har jag alltid med mig för att få plats med förstaförband, kamera, objektiv kaffe och fika, hundmat mm....antingen är det en Fjällräven eller en Vision 50l Aqua Weekendpack. Om jag tältar så är det Hilleberg Nammatj 2GT eller ett Staika, sovsäck, liggunderlag hundfiltar mm mm....och myggmedel både till mig, Zaniiro och Zawyer.

Ju äldre man blir så tycker man allra viktigaste är kläderna, under kläder har jag i flera lager gjorda antingen av bamboo, fleece eller ull, sockorna jag gillar skarpt är Visions  Subzero och Zero. Jag fördrar mössa framför keps. Regnjackan är en Simms PackLite Goretex som jag undviker om det inte blåser eller regnar.

Ja det finns nog en hel del jag glömt och vad jag använder för prylar är anpassade  till mig det kanske inte alls passar dig. Huvudsaken är att man trivs och litar på det man använder.

Skitfiske!!!

                                                                                                    









Kommentarer

Populära inlägg