Död öring...

 Under helgen var jag iväg och fiskade efter öring i strömmande vatten. Härligt att säsongen äntligen har börjat trots höga vattenflöden i de flesta åar och älvar. Men...

Det som gör mig både förbannad, frustrerad, fundersam är alla dessa flugfiskare som handskas ovarsamt med fisken. När jag gick efter ån såg jag i ett bakvatten en död öring som låg upp och ned på botten. En fin öring på ca 8hg-1kg. Den såg välgödd ut så jag tror inte den helt plötsligt har självdött.

På sociala medier ser jag bilder och åter bilder där man håller upp fisk på ovarsamt sätt. Filmer visar hur man låter fiskarna vara uppe ur vattnet långa tider bara för att man ska ha den där bilden för sitt eget ego. Har de dåligt självförtroende så de måste visa upp en fisk allt från några hg till några kilon för alla, så de kan visa hur duktiga fiskare de är? Eller vad beror det på? 



 När man släpper tillbaka fisk SKA fisken allra helst inte tas upp ur vattnet, blöta sina egna händer, inte drilla onödigt lång tid. Ska det fotas så ta bilden på fisken i håven eller med fisken i vattnet. Är vattentemperaturen hög så släpp inte tillbaka fisk, inte ovanligt att fisken får en mjölksyrechock 15 min efter att det släppts. Fiska inte i höga vattentemperaturer. Stå inte på samma ställe och dra de små 20cm harrarna en efter en om du fiskar efter större fisk, gå och sök på andra ställen. Tar du en matfisk så lek inte med den heller....många därute skärp er! Speciellt de flugfiskare som många ser upp till, föregå med goda exempel.


 Använd håv.

Använd håv, mycket lättare att återutsätta fisk och hålla fisken i vattnet när du krokar loss. Själv har jag varit dålig på att ta med håven men skärpt mig sista tiden. Håvade en öring här om dagen, tog lös kroken allt med öringen i vattnet och öringen fick simma tillbaka utan att jag rörde den.



Det finns ingen anledning som jag ser det att vi människor som är högre upp i näringskedjan ska "leka" med fisken. Antingen tar man upp den och äter en fin middag eller så behandlar man fisken som en levande varelse med respekt för dess liv och inte för sitt eget ego och vis hur duktig man är. Frågor på det?

Punkt!


Kommentarer

Populära inlägg