Några av mina tankar kring flugspön...

 


Flugspön ett kärt ofta diskuterat ämne för många av oss flugfiskare. Vilket spö är bäst? 
En fråga som jag ofta får i butiken som jag aldrig kan svara kortfattat på.
Mycket beror på hur pass driven flugfiskare, kastare du är, hur lång du är, vart och hur du flugfiskar, hur ofta du flugfiskar, din budget osv...
Många gånger har det hänt att kunder kommer in och vill köpa ett nytt flugspö men det har slutat med att de köpte en ny lina sedan vi kastat tillsammans på gräsmattan utanför butiken...kanske dumt av mig som handlare men jag har svårt att bara sälja på kunderna en massa prylar, blir mer nöjd när kunden får en bra fungerande utrustning.
Ett flugspö för 1995 kr kan fungera bättre än ett spö för 10999kr till kunden fast oftast tror man att spöet med högre pris är det bättre. När du köper flugspö och inte är så bevandrad i flugfiskespönas och linornas djungel så är det A & O att få rätt hjälp. Butiker där säljaren är en driven flugfiskare med kunskap om det han/hon säljer och att få möjlighet att prova spön med olika linor är nästan ett måste idag om du ska få den optimala kombinationen. 
Du köper väl inte en bil utan att provköra?


Många av mina kunder är drivna flugfiskare och vet precis vad de vill, en del uppgraderar sina flugspön så fort det kommer något nytt som passar dem, en del håller kvar de flugspön de har haft i många herrans år ( som Mats på bilden med sina äldre Hardyspön och splitcanespön ) men uppgraderar sina linor.
Dock har många inte den kunskapen att de vet exakt vilket flugspö eller lina som passar bäst för dem.

Det finns olika flugfiskespön för olika ändmål. Öring och harrfiske i ström eller sjö, laxfiske, kustfiske, saltvattenfiske, gäddfiske, euronymphfiske, lättare tvåhandsflugspön för öring osv...

Vilken klass och längd ska man välja?
Min uppfattning är att fiskar du mest med torrflugor och nymfer så är ett 9´spö i klass 5 det optimala valet. Lättare klasser blir ofta svårare att bemästra i vindbyarna.
Fiskar du mycket även sjö och med streamers men även med torrt och vått kanske ett 9-9,5´
klass 6 spö är det bästa. 
För fiske med tyngre flugor (streamers) så är ett spö i 9-10´klass 7 ett bra val. 
Om du även kastar mycket underhandskast måste du ta det i beaktande....
Det är alltid flugans vikt och storlek du ska anpassa din utrustning efter.
Oftast är två flugfiskespön det bästa, då slipper du kompromissa och det blir roligare att flugfiska.
Själv har jag tre som jag fiskar med i olika förhållanden och olika fisken.

Några bra spön som jag rekommenderar för öring och harrfiske i ström och sjö är följande:


Vision Onki 40T carbobon och Vision Hero 36T carbon finns i många olika klasser och längder med pris från 1995kr. Dessa två spöserier kan jag varmt rekommendera till alla flugfiskare så som nybörjare men även de erfarna.


Vision Rivermaniac de som är medium klassade, 40T carbon. En spöserie som passar alla, lite mer "punch" än de ovanför. Börjar från 3895kr.




Scott Centric, Scott G flugspön för de som flugfiskat mycket och är drivna kastare och vet vad de gör, likaså Vision XO Graphen...dessa spön börjar från 9499kr.
Jag kan inte rekommendera dessa till nybörjare eller till dig som fiskat ett par år. Troligtvis känner  du ingen större skillnad utan det är bättre att börja eller fortsätta med någon av de flugspöna längre upp och viktigaste av allt med en passande lina.
Men brinner du för flugfiske och vet att det är det här som är bland det bästa, roligaste du kan göra så kan jag varmt rekommendera dessa spön....du kommer nog inte att ångra dig.


En fråga jag ofta får är: Vad fiskar du själv med?
Jag ska här nedan svara på den frågan och försöka förklara varför.

       Daniel Bergman en driven flugfiskare, här med ett Vision XO Graphene flugspö.



Jag har flugfiskat några årtionden nu och tror att jag kan kasta med flugspö lite över vad genomsnittet gör men har fortfarande mycket att lära. Genom åren har jag flugfiskat med en massa olika spön, köpt nya oftast i tron att jag kan kasta bättre och längre men med åren har poletten trillat ned att det är kasttekniken som behöver skärpas.
En duktig flugfiskare kan "nästan"fiska med vilket spö som helst men är man i början av karriären så är det väldigt viktigt att man har en anpassad utrustning då är det lättare att lära sig tekniken.
Mina spömärken jag flugfiskat med är Sage, Winston, Powell, Hardy, Pool12, Loop, Vision och en del klingor som jag satt ihop till ett flugspö samt en del splitcanespön.
Jag har även testat Guidline och Orvis men aldrig ägt någon.

Nu på äldre dagar fiskar jag med de "bästa" spöna jag vet om till mitt fiske. 
När jag fick hem dessa flugspön till butiken, provkastade lite på gräsmattan var jag skeptisk. 
Jag var tvungen att innförskaffa ett klass 5 spö, kände på några spön i butiken, den här var det lättaste spöet, så detta flugspö får det bli. 
Ett Vision XO Graphene 9´#5.....och jag har inte ångrat det en enda sekund. 
När jag flugfiskar med mina Vision XO Graphene flugspön så är det som en förlängning av armen, jag tänker inte på kasttekniken så mycket utan de flesta tankarna är hur jag ska presentera flugan.
Underbara flugspön om du frågar mig. Passar mig perfekt men kanske inte till alla.

Tomas med sitt Vision XO Graphen 9,7´#5.

Till flugfiske med torrflugor, våtflugor och nymfer i rinnande vatten flugfiskar jag med ett 
Vision XO Graphene 9´#5. Det spöet är lite mjukare än de övriga i serien. För mig är det ett drömspö.
Jag har även kastat blickar på ett Vision Graphene 8,8´#3 men det är nog ett spö för lugna inte allt för blåsiga sommar kvällar så det får vänta.


Tomas med sitt Vision XO Graphene 9,3 #6 under sjöfiske.

Jag har även ett Vision XO Graphene 9,3´#6 som jag fiskat och fiskar en hel del med under mina sjöfisken där jag måste nå ut längre eller med tyngre nymfer och våtflugor. Då passar dett spö perfekt till mig. Något snabbare än 9´#5. 
Har även använt den till streamerfiske och abborrefiske och varit och är mycket nöjd. 
Till säsongen 2022 har jag införskaffat ett Vision Graphen 9,7´#7 för streamerfiske i högre vatten, med större flugor i början av säsongen kanske även till lättare laxfiske.

Kaj fiskar med sitt lätta tvåhandsflugspö.

Summering, Vision XO Graphene 9´#5, 9,3´#6 och 9,7´#7 är de spön jag flugfiskar med. 
När man nått en punkt i sin "flugfiskekarriär" och hittat sina "perfekta" flugspön som jag gjort är tankarna kring utrustningen inte så många, bra prylar som fungerar utan att man lägger märke till dem. Så istället njuter man av tillvaron med härliga fisketurer med goda vänner. 
Uppskattar naturens skiftningar och flugfiskets utmaningar.

Har du funderingar på din utrustning så kom gärna in till butiken så hjälper jag dig.
Alla linor jag säljer i butiken i #5 och #6 har jag på rulle så du kan provkasta på gräsmattan utanför.
Välkommen!

Du får gärna kommentera om dina tankar kring flugspö.


SNART FÅR VI BÖRJA FLUGFISKA!








Kommentarer

Populära inlägg