Behöver man 100 olika mönster?


Under säsongen i mina mått mätt så har öringfisket varit till belåtenhet. Några så kallade storöringarna har fallit för mina flugor och tanken når mig att det är bar på två olika mönster jag fångat de sista 8 st över 2kg.
Vad menas då med mönster, jo jag menar att det är samma färger bundna på någorlunda liknande sätt med liknande material, men... variationen på mönstret kan ändras.


Här är några flugor med samma mönster men inte bundna på samma sätt. 4 olika varianter med 4 olika egenskaper och fiskesätt.
Från vä: tubfluga med undervinge av bucktail och övervinge av rävhår. Huvudet är small Bait Fish Head som jag borrat ett lite större hål i så innerslangen på 1,5mm går igenom. Nästa är en tubfluga av plaströr med conehead längst fram och vinge av bucktail. Därefter kommer en ganska liten tubfluga bunden på metall rör och conehead samt vinge av bucktail och till sist en krokfluga bunden på Partridge Sea Streamer krok i storlek 2. Vinge av bucktail.
Som du märker så föredrar jag bucktail i vingen och jag binder vingen på ett speciellt sätt så den är både bred och tunn.

Den här varianten är ca 9-10cm lång och ganska tung. Jag fiskar de när det är högt vatten.

Den med metalltub är ca 5-6cm och ganska tung, jag fiskar den i vatten som är lite högre än normalt och då jag vill att flugan ska sjunka fort bakom, framför och på sidan av stenar mm där öringen kan ha sina ståndplatser. Jag fiskar med löst hängande krok, trasslar aldrig.

En  "vanlig" tubfluga bunden på plaströr med conehead ca 6-7 cm, bra för normalt vattenstånd.




Krokflugan som kan variera i storlek fiskar jag ofta i sjunkande vatten, just detta mönster har någon magisk kraft för att fånga fisk.

Som du märker så är det liknande färger på alla flugorna. Svart/silver/röd det är en färg när mörkret och skymningen faller på. Under de ljusa timmarna föredrar jag andra färger men bundna på liknande sätt förutom en liten tubfluga när det är lågvatten. Binder även den lilla med svart vinge men tyvärr har jag ingen bild på den.

SKIT FISKE PÅ DIG!











Kommentarer

Populära inlägg