Enkla men mycket effektiva streamers



I år fram till 15/8 har jag ca 40 fisketillfällen, jag har för det mesta fiskat med insektsimitationer och småflugor då framförallt med torrflugor men även med en del nymfer. Resultatet har varit bra med 7-9 harrar på 50+ cm och ett par öringar +60cm. Det är stora fiskar i de vatten jag fiskat i. Nu när man kommit till åren och har en del flugfisketimmar bakom sig så kanske inte de största fiskarna är de mest intressanta, kan vara fisk som är mycket selektiva och när man lyckas knäcka koden så får man en härlig känsla.
Men....
Det finns något magiskt med de större öringarna, när en stor öring (låt oss säga 65cm +) tar flugan och man känner att det börjar bära iväg längs strömmen så stiger pulsen....spelar ingen roll hur många ggr man känt detta, lika spännande varje gång.
Så...
De sista tre fiskturerna har varit inriktade på streamerfiske efter öring och de har gått bra, 8 öringar den minsta 50 cm övriga över 60 cm med en topp på 77 cm....jag som skulle fiska med småflugor men nu har jag fått blodad tand. Tyvärr så är fisket mer eller mindre slut för mig denna säsong, mina Gordonsettrar skall nu få sitt, får börja träna dom i skogen from 16/8 och ripjakten samt skogsfågeljakten startar 25/8.
Så nu är det "bara" att binda flugor till nästa säsong, till mig själv och till butiken.


Vilka flugor fiskar jag med nuförtiden? Svaret på frågan är, väldigt enkla flugor som är lätta att kasta både med underhandskast och överhandskast. Det är flugor bundna på krok och tubflugor bundna på metall eller plaströr. Jag har de tre ggr i år använt min Vision XO Graphene 9,3´#6 med en Scientific Anglers Spey Lite Scandi 210gr lina och det har fungerat alldeles utmärkt med dessa flugor. För streamerfiske som allround spö föredrar jag Vision XO Graphene 9,7´#7 dels för att om man skulle behöva använda sjunklina ( som jag ytterst sällan gör) eller och tyngre flugor så bli fiskelivet lite enklare men just nu har jag ingen, får bli till nästa år. Sexan är kanon nu på höstkanten när det är lågt vatten och med lättare flugor.

Flugorna som du ser på bilden ovan är en del av de jag fiskat med. Lätta att binda och lätta att kasta. Ett tag var jag inne i den där svängen med ledade stora flugor i amerikansk stil men det gjorde inte livet lättare och inte blev det flera fiskar heller men de är roliga att binda.
Vi i Sverige är så snabba att ta efter alla trender som kommer från USA och glömmer att fråga de gamla rävarna som fiskat efter stor öring långt innan vi själva blev av med blöjorna....lyssna och lär vad dom säger....det lönar sig. Amerikanarna sitter ofta i en driftande båt och kastar 10m medans vi måste underhandskasta och ofta 10-25m. Så i varje fall jag och mina fiskekompisar som är mycket duktigare öringfiskare än jag själv fiskar med lättare mindre flugor med bättre framgång än med di stora.

En bindbeskrivning till flugorna här ovan...den blå kallar jag för 2x2. Premiärturen för många år sedan med flugan resulterade i 2 kast, 2 öringar uppåt 2kg var. De övriga är utan namn än så länge, de är bundna med samma stil.

Krok: Tiemco 765TC om du har, TMC har slutat tillverka dom. Ahrex XO 750 #8,10 eller 12
Bindtråd: Textreme Powerthread 25d
Stjärt: Bucktail, ekorre eller antrongarn.
Kropp: Flatbraid.
Ribbing: Nylonlina.
Kroppshackel: Tupp nacke eller saddel.
Fronthackel: Samma som ovan eller mjukare höna.
Vinge: Ekorre eller bucktail.

Här ser du hur jag binder min abborreimitation. Har bundit stjärten med antron förr men får en känsla av att flugan balanserar bättre i vattnet med bucktail eller ekorre....men det kan vara större risk att öringen har lättare att stöta undan flugan med hårdare material. Har fått fisk med båda varianterna så....


 Börja med att fästa tråden.


Fäster in en liten knippe bucktail som stjärt.


Därefter är det ribbingens tur att bindas in.


Flatbraiden binder jag in bakåt som på bilden.


Lindar Flatbraiden med tätat varav framåt, lämna en ganska lång bit kvar till vinge och hackel.


Dags att binda in kroppshacklet.


Lindar sedan kroppshacklet bakåt i gles varv. Kroppshacklet kan med fördel vara ganska långt.



Sedan lindar jag ribbingen genom kroppshacklet och fäster det ordentligt längst fram.






Binder in fronthacklet i 2-3 varv längst fram.



Nu är det vingens tur. Den skall nå ett par mm bakom stjärten. Innan jag binder in vingen så använder jag en stacker för att få håren jämna men dom får inte vara helt jämna så efter stackern rullar jag bunten mellan fingrarna så hårfibrerna blir lite olika långa. Jag mäter vingens längd och klipper så att jag kan binda in den utan att behöva klippa bort något vid kroköglan. Jag sätter en liten klick av superlim på kroken där vingen skall bindas in. Efter att jag säkrat vingen med några bindtrådsvarv och försäkrat mig om att den sitter fast så trycker jag med tummen strax bakom inbindningen för att få vingen att bli bred som på andra bilden. Detta är ett av tricken för att få en fluga som fiskar bra och fångar fisk. Till slut lindar jag så det blir att bra huvud och avslutar med ett par whipfinnish knutar.


På min abborreimitation så ritar jag några sterck med en svart tuschpenna.

Det framgår kanske inte av bilderna men stjärten är gul bucktail, kroppshacklet golden olive, shimmer gold flatbraid, sunburst yellow fronthackel och olive bucktailvinge.




Förut så band eller rättare sagt limmade på ögon på på liknande flugor. Men jag tycker inte att de går lika bra i vattnet som flugorna av samma typ utan ögon. Inbillning kanske men tron kan flytta berg och att tro på flugan man fiskar med och hela tiden vara koncentrerad att fisken tar så fiskar jag/du bättre.










LYCKA TILL!

Kommentarer

Populära inlägg