Prästflugan


 På begäran av flera kunder och läsare så kommer en bindbeskrivning av Prästflugan en av Flug-Pelles mönster.


Krok: Ahrex FW530 eller Tiemco 100 stl 10-16
Bindtråd: Textreme 8/0 svart.
Stjärt: Gult floss, obs ej citrongul mer mot det mörkare gula.
Ribbing: Tunn silverwire.
Kropp: Svart strutshearl.
Hackel: Vit Whiting tupphackel 2-3 ggr större längd på fibrerna än vanligt.


Jag fäster bindtråden.


Därefter binder jag in stjärten, klipper den kort.


Därefter binder jag in wiren.


Sedan är det strutshearlets tur att bindas in. Jag är noga med att binda in den så att när jag lindar den som kropp vänds de små fibrerna som du ser på min fina teckning ovanför kroken.


Jag lindar sedan strutshearlet i täta varv framåt och binder fast det.




Hacklet binder jag in längst fram som på bilden.


Sedan har jag en teknik som jag inte vet om den är den rätta men för min del så fungerar det bäst.
Jag börjar med att gå fram med wiren som på bilden och låter den hänga i en hackeltång. Tar tag i hacklet och går bakåt till wiren med 3-4 varv. Hacklet skall bindas på och genom strutsen. Viktigt att hacklet står rakt ut från flugan. Håller i hacklet och går över hacklet med wiren som jag till slut binder in. Avslutar flugan med 2 whipfinnish knutar och lackar knuten. Hoppas du förstår vad jag menar.......



Här spretar hacklet för mycket enligt mig, det bör stå rakt ut 90 grader från flugan.


LYCKA TILL!

Kommentarer

Populära inlägg