Cone Caddis

 Cone Caddis en ganska lätt fluga att binda, imiterar nattsländor eller nattsländepuppor. 
Sommaren 2020 var det den här nattsländeimitationen som jag fiskade allra bäst med.
En öring på 55cm på storlek 16 som raceade runt ån var en upplevelse som jag sent kommer att glömma, inte den största men absolut den roligaste. En fluga som alltid finns i min ask i alla de tre storlekarna.


Matrial till Cone Caddis som jag binder den:
Krok: Ahrex FW500 storlek 14, 16 och 18.
Bindtråd: Textreme 6/0 beige.
Vinge: Elk Hair, dark cow eller liknande.
Huvud: Haröredubbing som jag klippt från en harmask och kört i en kaffebönemixer.


Börja med att linda bindtråden från kroköglan bakåt i täta varav sedan fram som på bilden.
Sedan lackar jag med Veniards flugbindarlack eller liknande. Detta är kroppen på flugan.


Sedan binder jag in en tunn bunt med Elk Hair. Bunten ska sticka ut en liten liten bit bakom krokböjen.


Jag dubbar tråden tunt med haröredubbingen...ta bara lite lite.


Formar ett huvud med dubbingen som på bilden och avsluta med 2 whipfinnishknutar.


LYCKA TILL!!

Kommentarer

Populära inlägg