Tålamod...har jag blivit vuxen? ...och en belöning för allt tålamod.

Det är några år sedan jag höll i flugfiskespöet för första gången, ja en hel del år. Började trevande med torrflugor och nymfer, upptäckte streamer och Dammåns stora öringar och snart efter det laxfiskets mysterier med personbästa på 12kg. Vi fick så mycket lax just denna vecka i Gaula så att Avisa var där för att göra reportage men det har även hänt att man gått tom på fisk. Laxfisket lade jag bakom mig för några år sedan, det blev krångligt att ta med mina Gordons och priserna sköt i höjden och på kortsträckorna blev det oftast trängsel. Fortsatte med streamerfisket och jakten på den stora prickiga fisken...men. 
Efter alla år och turer ut på fisken så har alltid de där vakande fiskarna varit något som jag som gnagt i bakhuvudet. Egentligen började det på allvar för ett par år sedan, att fiska på vakande fisk eller med små flugor så som torrflugor, nymfer och så har jag en förkärlek till klassiska våtflugor och spiders. 
Det är något rogivande att hitta en fiskeplats där man kan vara någorlunda ensam, vänta på vak eller gå igenom sträckan med en våtfluga.
I år har jag inte knutit på en streamer mer än ett par ggr utan oftast väntat på vak. Vid "min" fiskesjö har jag suttit och väntat länge, en dag 7 timmar och en dag 9 timmar utan att göra ett kast på den tilltänkta fiskeplatsen. Det har gått si så där, men en tanke når mig...Har jag blivit vuxen eller rättare sagt mogen när det gäller mitt flugfiske med detta tålamod som infunnit sig, eller är det bara ett tecken på åldern?


Så kom en belöning för allt tålamod, kvällen/natten på midsommardagen. Dagen hade varit otroligt varmt så det var först 19.30 jag och mina Gordons gav oss iväg till en Jämtländsk ström.
Till min förvåning fick vi vara helt ensamma med myggen och de nattsländor som kläckte. 
Vattnet var lite för högt för årstiden men fullt fiskbar. Jag satt en god stund och spanande efter vak men såg inget så jag beslutade mig för att knyta på en March Brown våtfluga och gå igenom polen för att sedan åka vidare på ett annat ställe.
Precis när jag drar ut lina ur rullen så ser jag vak, bedömer att det är en ganska stor fisk så jag knyter om och sätter på en Cone Caddis då det är en hel del nattsländor i farten.   
Första kastet och fisken tar flugan i ett stort språng upp ur vattnet, sätter fart nedströms så att linan åker ut ur min Vision Dry & Nymf rulle med hisklig fart, jag får stopp på fisken och den hoppar upp i luften ett par ggr. Avståndet är så pass långt att jag inte ser om det är en harr eller öring men misstänker den senare arten.
Plötsligt kommer fisken mot mig så jag får veva allt vad jag orkar, den simmar mellan mig och land så jag får snurra runt som en karusell på tivolit. Sedan bär det iväg ut mot strömmen igen och i det djupare vatten tar det stopp. Jag pressar allt vad jag kan och törs med min 9´klass 5 XO spö men får den inte att röra sig en enda centimeter. Börjar att misstänka att tafsen gått fast i botten och börjar vada ut i strömmen, lyckas komma tillräckligt nära så att tafsen lossnar, en pinne flyter upp och fisken sitter på och det bär iväg nedströms igen. Tänk om man haft en gammal Hardy rulle vilken sång det varit i den sena juni kvällen. Rullen jag har jobbar effektivt mot fisken och jag lyckas vända den igen. Öringen som jag senare ser att det är pumpar jag in ett par gånger då han gör några smårusningar till.
Till slut lyckas jag landa den, det visar sig vara en öring i god kondition på 55cm.
Detta är en av de mest spännande och roligaste fiskar jag krokat, drillade en stor ca 20kilos lax en gång i Namsen under 30-40 minuter men den tappade jag till slut.
Alla timmars väntan på torrflugefisken...ja nu fick jag en belöning, inte av den största öringen i ån men hittills av den mest spännande och roligaste.
Kastade inte mer under kvällen utan åkte till ett annat ställe och fotade lite samt kollade vilka insekter som är i farten.


Vet ej med säkerhet vad detta är...vet du?


Gul forsslända


Rocken...Stor åsandslända, Ephemera danica


Danica.

Bilder på några sländor som jag fotade, sedan var det en massa nattsländor av olika storlekar i farten.
Danicor var det väldigt sparsamt av men den som jag inte kan artbestämma var det tusentals spinners av på vatten ytan. Den Gula forssländan är en så kallad dun och det var inte mycket av dem heller.

Ut och fiska!








Kommentarer

Populära inlägg