Flugfiskepremiär 2020





Kanske börjar man med åren bli bekväm, kallt, blåsigt dåligt fiske osv så man stannar hemma.
Idag sken solen hemma i Östersund på morgonen så förväntansfullt gav vi oss iväg,  jag och ZZ till "min" sjö för att försöka lura en öring eller röding.
På väg dit möttes vi av värsta snöstormen, likaså på vägen hem men under fisket mellan 11.00 - 15.00  så var det uppehåll och tidvis väldigt lugn stilla vind.


Väl framme upptäcker jag att toppdelen till 6:an är från ett annat spö men tur att jag även tog med 5:an. Men mitt nya spö Vision XO Graphene 9,2´#6 var en av starkaste anledningarna att åka iväg för att testa spöet under fiske för första gången, men det får vänta ett tag...
Kastningen gick inte alls bra från början men efter en macka och kokkaffe bytte vi plats. Först ett vak långt ut sedan ett till närmare stranden och nu helt plötsligt gick kastningen bra.

5 grader i ytvattnet vid stranden så allt jag såg i insektsväg var fjädermyggor. Jo... såg även en av årets första myggor, en som försökte borra sig in genom pälsen på Zawyer.
Trots fjädermygg så fiskade jag mest med nymf och lite med våtflugor.


Isen hade gått några dagar tidigare så mina förhoppningar på fisk var väl inte så där jätte höga, men skönt att komma ut och svinga lite grann. Nästa tur så blir det lättare att packa prylarna, först gången tänker man hit och dit för att inte glömma något som så ofta sker, idag "bara" toppen till 6:an...
Fiskkontakt?...näää


Kommentarer

Populära inlägg