Tubflugor på mitt sätt.


Tubflugor binder jag oftast på ett ganska enkelt sätt. Med det menar jag inte så mycket tinsel, buttar osv,  men man måste fortfarande vara noga med materialval, propotioner och bindteknik för att flugan ska röra sig på ett sådant sätt att laxen eller öringen hugger.
Jag går igenom hur jag binder och vilka material jag använder och tycker är bra.

Till vingen använder rävhår! Jag vägrar att befatta mig med hundhår som kallas tempelhund mm.
Först och främst är det förbjudet att sälja hundhår i EU. Det skinn som kommer hit är oftast från Kina och alla som har lite "hum" om hur hundar behandlas och slaktas i Kina förstår att det inte är moraliskt rätt på något sätt. Det händer ofta att de flår hundarna levande....
Aphår ja ja den dagen någon kan övertyga mig om att man fångar mer fisk på en fluga med aphår än en med tex rävhår ska få en stor belöning. Apor är fridlysta men man säljer hår från gamla rockar, jackor som är gjorda av apa, undrar bara hur många rockar det finns...??
Rävhår då? Ja det enda jag kan försvara är att farmarna och rävarna är vetrinärbesiktade.
Syntet? då har vi det där med microplaster, så det är inget lätt val att välja material.

Flugan består av följande:
Tub: 2,5 cm Protube large samt innertub medium i vald färg.
Stjärt: Fluorofiber.
Kropp: Angel Dub eller någon långfibrig dubbing.
Vinge: Rävhår med två strån flash.
Hackel: Mjuk höna.
Kinder: Syntetisk Pro djungel cock.
Huvud: Pro conehead eller Pro Ultra Sonic disc.


Först klipper jag tuberna till önskad längd, bränner en liten krage på innertuben och för på tuberna på nålen så att jag får ca 1cm kvar till kroken. Jag binder in en lång stjärt som jag snedklipper och därefter fäster jag en bit 0,18 tafsmaterial.


Därefter dubbar jag kroppen tjockt som du ser, går igenom med tafsmaterialet för att förstärka dubbingen och till sist "ruffsar" jag till dubbingen med en borste.


Sedan binder jag in ett hackel därefter en vinge som jag taperar och trycker med nageln vid inbindningen så att jag får bredd på vingen samt binder in två strån flash och avsluter med ytterliggare ett hackel som har längre fibrer än det första hacklet..


Jag fortsätter att binda in en vinge till på likadant sätt som den första och denna vinge ska nå en "bra" bit bakom den första vingen. Därefter ytterligare ett hackel med mycket "fluff" sedan syntetiska djungelcock fjädrar.


Avslutar med att föra på superlim på tråden och på tuben därefter sätter jag på conan och bränner tuben längst fram.

Klicka på bilderna så ser du bättre...

LYCKA TILL!

Kommentarer

  1. Hej!
    Jag håller helt med dig angående hår/päls från tempelhund och apa, det känns inte ok.
    Jag har bundit en del flugor med hunhår, då jag har turen att känna en person som arbetar med att trimma hundar. Så det går ju att binda flugor med hunhår utan att några hundar kommit till skada.
    Skitfiske!
    Mvh Jörgen Gustafsson

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg