Streaking CdC Caddis

En av de nattsländeimitationerna jag binder och fiskar mycket med är bunden förutom krok och bindtråd enbart av CdC. Jag binder den på ett liknande sätt som Lennart Bergqvist binder sin Streaking Caddis av hjorthår. Storlekarna varierar jag mellan storlek 10 till 14 och oftast naturfärgad CdC med olika färger på kropp och vinge/huvud.


För att det ska både vara roligt och lätt att binda med CdC använder jag Marc Petitjeans otroligt fina och smarta verktyg så som Magic Tool, stacker, MP hackeltång, MP nål, saxar och whipfinnish. En av Marc Petitjeans verktyg som jag ofta använder är hans dubbing twister men inte just till dennna fluga.
Streaking CdC är lätt att binda när man har vant sig hur mycket material man använder och när man blivit van verktygen.

Bindbeskrivning:
Krok: Ahrex FW502, Tiemco 112TR eller Tiemco 100.
Bindtråd: Helst någon man kan dela i lämplig färg
Kropp/vinge/huvud: CdC i den färg du önskar.


Fäst bindtråd på kroken, sedan bind in en hel CdC fjäder i spetsarna bakåt som på bilden. Gå ned en bit i böjen för att sedan forma en liknande kropp som nattsländorna har.


Fäst MP hackeltång i fjädern och linda runt framåt. För varje varv snurra hackeltången och fjädern, då får du en fyllig segmenterad kropp.


Dags för vingen. Till det använder du 2 CdC fjädrar med Magic Tool och sedan för du ihop dom med stackern.


Bind in vingen som på bilden, glöm inte att lämna plats för huvud.


Ta 2 CdC fjädrar i samma färg som vingen, använd Magic Tool, klipp bort stammarna, dela på bindtråden och för in CdC bunten. Snurra bindtråden så att CdC fjädrarna fäster ordentligt.


Sedan är det bara att binda in huvudet som på bilden. Stryk fjädrarna bakåt efter varje varv avsluta med en whipfinnishknut.


Sedan är det bara att forma huvudet med saxen. Jag klipper först rent under sedan klipper jag ned vingen så att den sticker ut ca 2mm utanför krokböjen. Till sist frisserar jag huvudet med saxen och då klipper jag bakifrån.


Här en bild på några Marc Petitjeans verktyg som jag tycker är ett måste om man binder mycket med CdC. Tekniken att använda Magic Tool och andra verktygen kan du se på filmen här nedan med Marc Petitjena. Har du frågor så får du gärna kontakta mig.




Ett tips när du fiskar med CdC. Då du fått fiskar på dina CdC flugor och dom har "slemmat" så finns det en svamp som heter Amadou som torkar och rengör flugorna väldigt bra. Tiemco har en syntetduk TMC Fly Kerchief som jag inte provat själv men kunderna som köpt den är nöjda.


 
LYCKA TILL!

Kommentarer

Populära inlägg