KL-Dun

Hårda vindar piskar bort löven från träden, regnet smattrar på rutan, hösten är här. Redan nu börjar man tänka på nästa flugfiskesäsong med en längtan om härliga fisketurer.
Det är dags att börja påfyllningen av flugaskarna med både gamla beprövade mönster men även med nya spännande kreationer som man vill prova.
Börjar nu denna höst med en fluga som jag skrivit om förut som jag värdesätter högt i min flugask.
Den har inget speciellt namn men jag kallar den för KL Dun.
Har under flera säsonger haft ett mycket bra fiske med den när dagsländorna är i farten. Flugan förutom krok och bintråd består bara av hönshackel och dubbing. Hönsnackarna som jag använder kommer från Whiting, kostar en del mer än de indiska men kvalitén är super och de är väl värda sitt pris. På flugorna i bilderna har jag bundit med en haröredubbing som en god vän tillverkar och som inte finns i handeln men jag binder även med Super Fine Dub.




Krok: Ahrex FW500, 502, 501 eller 503 #12 #14 eller #16. Tiemco 100 ( på bilden är flugan bunden på Partridge)
Bindtråd: Tunn i önskad färg.
Stjärt, hackel & Vinge: Hönsnacke, jag föredrar Whitings.
Kropp: Super Fine Dub eller mycket fin haröredubbing eller mullvad.

1. Fäst krok i städet och linda fast bintråden så den täcker krokskaftet.
2. Från hönsnacken dra loss 5-6 fibrer och och bind in dom som stjärt.
3. Dubba en taperad kropp, lämna plats för vinge och hackel.
4. Av två hackelspetsar från hönsnacken binder du in en vinge och ett hönshackel som är en storlek
    större än måttet för kroken binder du in med rotdelen längst fram.
    Dubba mellan hackel och vinge, jag brukar gå ett varav med dubbing även bakom vingen.
    Stanna med bindtråden vid vingen och linda hacklet 3-4 varav bakåt mot vingen, sedan går du
    med bindtråden genom vingen och fäster bindtråden med 2 whipfinnish knutar.

Jag binder flugan i tre olika färger, olive, svart och bluedun (grå ). Oftast fettar jag in den och fiskar den som torrfluga men även använder jag den som flymf eller våtfluga.
Flugan är lätt att binda och med de många olika sätten man kan fiska flugan på så har det blivit en av mina absoluta favoriter. Lite blöt liggandes på ytfilmen så ser den förbaskat bra ut så det är inte konstigt att den fiskar bra.

LYCKA TILL!

Kommentarer

Populära inlägg