Zonker


Vet inte hur många Zonkerflugor jag bundit genom åren men det har blivit många, jäkligt många och i olika varianter. De som fiskat bäst är bundna med kaninskinnsremsor av bra kvalité och i naturfärger och ibland med lite flash eller UV inslag.
Zonker har varit en säker fluga. Oftast efter att jag provat massor med andra flugor i olika storlekar och färger som blivit populära och fisket varit trögt så har en Zonker hamnat på tafsen och räddat fisket.
Zonkern jag binder här är av Harelines Frosttipp Rabbit Strip. Med olik färg på hårspetsarna, min kompis Leffe köpte några och samma dag fick jag ett sms med en bild av en fin öring tagen på Zonkern.

Bindbeskrivning:

Krok: Ahrex XO 750 #8,10,12
Huvud: Conehead medium.
Lås för conehead: Antrongarn.
Ribbing: Nylon 0,18 - 0,20
Kropp & stjärt: Dubbing, på denna fluga Fly Dressing Predator dubbing.
Vinge:Kaninzonker strips.
Hackel: Kaninzonker strips.


Sätt på conan linda sedan antrongaran med flera varv och löst så långt in i conan du kommer. Gå sedan bak med antronet och dra hårt framåt så du pressar in det i conan. Det går med blytråd också men jag vill inte ha mer förtyngnig.


Fyll conan med lack och binder du med lite tempo så fungerar lacken även till knuten längre fram. Sedan lindar du ribbingen och fäster en stjärt som på bilden. Jag brukar binda in tråden mitt på dubbingremsan och sedan vika tillbaka.


Dubba kroppen och fäst zonkerremsan längst fram.


Gå igenom håret med ribben och fäst den längst fram med flera bindtrådsvarav. Borsta ut dubbingen med en dubbingborste. Klipp av zonkerremsan till önskad längd.


Från en zonkerremsan klipper du ut ca 5cm lång bit som du fäster i en klämma. Klipp bort skinnet, gör en dubbingögla och fäst håret i öglan därefter snurra runt tråden med hjälp av en dubbingtwister eller som jag gör en hackeltång. Borsta ut dubbingen, linda sedan framåt mot conan med täta varv samtidigt som du strycker håret bakåt.


Bind fast dubbingöglan och avsluta me en whipfinnish.

LYCKA TILL!

Kommentarer

Populära inlägg