Magic Minnow

Det är nu många år sedan ( snart 20 ) som jag satt på flugfiskemässorna och band flugor bla Magic Minnow.
Inspirerad av den finska tinseliflugan, men jag satte på ögon, band den på en annan kortare krok och med en annan profil det var nog bara materialet som var detsamma men flugan blev populär.
Fly Dressing började tillverka den och kallade flugan Magic Minnow.


Idag binds Magic Minnow med flera olika material och skepnader. Själv har jag förfinat flugan med andra material än den jag band i begynnelsen. Det är en kanon fluga till bla öring och grabbarna från Vision/Fly Dressing vann Pearch Pro 2016 med Magic Minnow. Dom drog 1000 abborrar på tre dagar och fick även den största. Flugfisket spöade skiten ur spinnfiskarna.....

Här kommer en bindbeskrivning på en av dom nyare varianterna jag binder. Ursprungligen var det med Wing n´Flash som jag band flugorna med men det har kommit massor med nya spännande material. Jag gjorde alltid huvud av epoxy vilket jag även gör idag men den här varianten här under har inte epoxy huvud.
Flugan är lätt att binda men ta inte för mycket material.



Krok: Partridge Bass Minnow i lämplig stl. Eller Ahrex TP605 eller NS122.
Bindtråd: Texterme Powerthread 100 eller 50d
Stjärt & kropp: Ripple Ice Fiber.
Huvud: Först Ripple Ice Fiber sedan Titan dubbing.
Ögon: Fly Dressings oval Epoxy Eyes som jag tycker är dom snyggaste och lättaste att jobba med.
Lim: Zap snabblim gel.
Färg: Color Marker färgpennor.


Fäst kroken i städet, lägg på lite snabblim för att få tråden att fästa.


Bind in stjärten som på bilden, den nedre bunten något kortare, vik tillbaka den övre bunten med Ripple Ice Fiber och fäst den hårt. En droppe snabblim hjälper att hålla ihop flugan.


Taperad stjärt. Lägg märke till att den är inbunden på krokskaftet där krokspetsen slutar.


På mitten av kroken, bind in en bunt under och en bunt över kroken lika som med stjärten. Bunten under kroken ska vara tunn och kort.


Bind in likadant vid huvudet. Den undre bunte koratre än den övre och sparsamt med material till bunten på krokens undersida. Vik bakåt och kamma igenom.


Sedan gör du likadant med Predator Dubbing. Se till att sprida den runt hela huvudet det är viktigt för att ögonnen ska fästa.


Fäst ögonen med Zap superlim gel. Jag lägger först en klick på ögat sedan för jag den på flugan. Ögonen ska sitta likadant på båda sidorna.


Ta dina pennor och måla flugan som du vill. På denna har jag målat röda gällock och mörkare blå rygg. Binder du en abborre variant så kan du med lätthet måla ränderna mm.
Flugan på bilden är bunden på Partridge Bass Minnow krok i #1 och är 8,5cm lång.

LYCKA TILL!

Kommentarer

Populära inlägg