Rocken...


En av de imitationer jag binder då sjö & åsandsländan  (danica, vulgata) är i farten är lätt att binda och man snor ihop några på en ganska kort tid. Fast det är en enkel hackelfluga så är det här en av två varianter av "Rocken" som jag fiskar mest med och dessutom med relativt bra framgång.


Bind in tre fibrer av fasantuppens stjärtfjäder, bind även så att de två yttersta står ut åt sidorna, det gör du genom att gå mellan fibrerna med bintråden. Sedan brukar jag lägga en droppe snabblim vid inbindning av fibrerna. Kroken jag använder är Tiemco 2302 #8  eller Ahrex FW530.


Därefter binder jag in ribbing av bintråd i lämplig färg som jag lagt dubbel. Jag dubbar kroppen i lämplig färg med en tapering så som på bilden och ribbar därefter med bindtråden.
Jag använder Super Fine Dryfly dubbing i färgen tan eller olive.


Ups suddiga bilder...nåja. Jag binder in ett Whiting torrflugehackel av lämplig färg, dubbar sedan bakom och framför inbindningen.


Efter det binder jag in hacklet täta varv framåt, det blir ganska många varv, tänk på att lämna utrymme. för båda hacklen.


Det sista jag gör är att binda in ett rapphönehackel framför Whitinghacklet. Rapphönan ska vara långt och imitera både vingar och ben.


Jag fiskar den här som en kläckare, en vingad slända eller som spentspinner. Prova den du med, det kan löna sig.

Kommentarer

Populära inlägg