Att ha eller inte ha...det är frågan.

Jag får många frågor om vilken utrustning man bör ha när man fiskar med ledade streamers.
Flugorna är ju både större med mer luftmotsånd och även tyngre.
Efter att fiskat hela förra säsongen med artikulerade så har jag skapat min uppfattning om både flugtyper, spön och linor.
Flugorna i varje fall de största binder jag idag så att jag i största mån undviker material som suger åt sig vatten. Jag förtynger dom inte mycket, kanske endast hantelögon eller lite blytråd på något ställe för att få en speciell gång men oftast ingen förtyngning alls.
För att få ned flugorna så är det sjunklinor av olika typer som gäller.
Sedan finns det undantag med förtyngning, vissa flugor binder jag tunga för speciella fisktekniker mm.

Förr i mitt streamerfiske så använde jag flytlina med små tuber och krokflugor till 99% men nu är det mer och mer allt från intermediate till rena sjunklinor som sitter på rullen och i undantagsfall flytlina.




Linor finns det en uppsjö av. De märken som jag gillar mest är Scientific Anglers, Vision och Rio.
Rios sjunklinor har jag inte så stor erfarenhet av. Sa:s och Visions linor har jag fiskat en hel del med.
Om jag fiskar med flytlina så är min favorit Scientific Anglers Sige, (kort klump  #7 6,9m) när jag fiskar där inte långa överhandskast behövs och där jag även med de ledade flugorna kastar underhandskast. Mer allround och mer lämpad för överhandskast tycker ja Scientific Anglers Titan med 10,2 m klump är och det kommer att bli spännande att prova nya linan ART.
Visions nya XO lina är det många som gillar och så kommer Vision med nya klumpar som heter Kust. Klumpar har jag fiskat i åratal med men har inta haft tillfälle att prova dessa men det ska ske den här säsongen.
Sjunklinor då? En intermediate lina som har fallit mig i smaken är Visions Vibe, motsvarande flytlina gillar jag inte men i intermediate och sinktip gillar jag den. Vision har även Kust lina i intermediate eller sinktip med 10m klump som är mycket trevliga.
Visions Bottom Express är kanske inte samma men mycket lik Scientific:s Sonar Sink 25 och 30. De är det sjunklinor som kanske används mest i USA men även här i Sverige för streamerfisket. Jag själv fiskar med dom där det är djupt eller stark ström, det tar ett tag att vänja sig med dom men en av dessa måste ingå i streamerfisket. Scientific har även en sinktiplina om man fiskar i strömmar med mycket varierande djup eller myckte stock och sten i. Liksom med Visions sinktip så sjunker dom inte lika djupt eller fort som tex Bottom Express.
Scientific kom även med mycket högintressanta sinktiplinor förra säsongen, Sonar Titan som finns i tre olika varianter. Hover/S2/S4, intermediate/S3/S5 och S3/S5/S7. Dessa linor har olika sjunkhastighet och fiskar väldigt effektivt. Har blivit en av mina favoriter.


Flugspön? Det är mycket tycke och smak, Genom åren snart i 30 år som jag har fiskat med streamers och även andra flugor så har jag haft massa olika märken: Vision, Loop, Pool 12, Scott, Sage nästan alla årsmodeller, Winston, Hardy, Rackelhanen, Loomis, 3-4 olika märken av klingor som jag byggt och fiskat med, splitcane mm.
Jag har ingen som helst fåfäng ide om att jag ska fiska med ett visst märke eller att tro dyrare spön är bättre. Förra året provade jag 4 olika spön från 8490:- till 3995:- och valde det jag tyckte bäst om...gissa vilken? Jo det blev faktiskt den billigaste.
Förr fiskade jag nästan uteslutande med 10´#7 men idag har jag gått ned i längd till 9,6´och 9´ då jag tycker det känns bättre med lite kortare spö och stora ledade flugor.
De spön jag kan rekommendera och känner bäst till i dag är följande.



Vision:
Extreme det var det spöet jag valde när jag testade olika spön. Lite långsammare aktion än tex XO.
XO Visions top of the line, prisad av alla som provat det.
Tane, sålde ett 10´#7 till en kund, han kom tillbaka till butiken och berättade hur bra han tyckte det var.
Onki, ett nytt spö för året. Ett spö som jag fiskat med och blev väldigt förvånad över hur bra det känns och hur lite det kostar. Det spöet jag valde att fiska med en hel dag i Hökensås.
Kust, ett havsöringsspö, jag fiskar med ett 9´#7 då jag använder de tyngsta flugorna och sjunklinorna.

Scott:
Radian, ett topp spö från Scott med en härlig snabb aktion. Mångas favorit.
Flex, har inte testat det själv men de som har lovordar spöet.
Tidal & Meridian, har inte fiskat själv med dessa men jag vet om dom som gör det och är supernöjda, de är duktiga flugfiskare och vet vad dom pratar om. Spöna är kustspön med snabbare aktion och bra ryggrad till tunga sjunklinor.







Kommentarer

Populära inlägg