Det är lätt att göra pimpelkrokar.



Vår kallaste tid närmar sig och det dröjer inte länge förrän sjöarna fryser. Pimpelfisket efter röding, öring, harr och abborre har snart sin början och att tillverka sina egna pimpelkrokar kan vara både roligt och effektivt.
Här nedan så visar jag hur jag gör mina pimpelkrokar både till mig själv och till försäljning i butiken.


 Det material jag använder är följande: Ahrex FW550 Mini Jig krok i storlekar 6, 10 och 12. Tungstensskallar med skåra i 3,5mm och 5,5 mm, det går även att använda andra skallar med eller utan skåra. Blytråd eller blyfritråd. Flatbraid eller Holo tinsel till kroppen. Kaninskinnsremsor till stjärten. Zap-A-Gap lim för att fästa blyet. Textreme 6/0 fluocerande bindtråd. Gulff Thinmann för att täcka och få en fin kropp.
Jag använder olika färgkombinationer på skallen, kaninhåret, flatbraid, samt bindtråden. Färg kombinationerna är nästan oändliga så du får säkert till din favorit kombination.


Jag fäster kroken i städet sedan jag trätt på huvudet. Lindar blytråd på skaftet ( ca 18-20 varv på krok #6 ) och pressar in blytråden in i skallen.


 Därefter lindar jag blytråden bakåt som på bilden.



Penslar på lite Zap-A-Gap på blytråden och fäster bindtråden som på bilden.



Klipper en "lagom" bunt kaninhår från skinnet och binder in den som på bilden.




Fäster sedan en remsa av flatbraid på kroppen.


Lindar flatbraiden i överlappande varv mot huvudet, avslutar med att göra en väl synlig krage med bindtråden.




Sedan är det dags att lägga på UV lim i ett ganska tunnt lager på kroppen och belysa med UV lampa.


Kragen som är bunden med bindtråden med UV/fluo färg syns tydligt när man lyser på den med UV lampa. Effektivt för att fiskarna ska nappa.





Nu är det bara att sätta igång med din favorit färg och storlek.  Allt material finns att köpa i butiken.

LYCKA TILL!



Kommentarer

Populära inlägg