Att fiska eller inte fiska...det är frågan.



Högtvatten i våra åar och du kanske drar dig för att fiska men det finns faktiskt flera platser som är fiskbara. Våra sjöar och tjärnar kan ge dig många överraskningar. Ösjön visserligen planterad fisk men att gå från land då vassländorna kläcker och kasta på vak eller nu snart när "Rocken" börjar kläcka kan stilla hungern att traktera flugspöet.
Själv har jag fiskat några ggr i Herrevadströmmen. Fisket har varit trögt med mycket få insektskläckningar även streamerfisket har varit trögt men i fredags (5/6) lyckades jag fånga fyra öringar, kanske inte i de storlekar man kan skryta över men flugspöet blev böjt. Alla öringarna fick simma vidare. I Herrevadströmmen är det lite vatten för årstiden men fullt fiskbart och nu när värmen smyger på oss så tror jag att fisket blir bättre.


Bild från Herrevadströmmen.

På Övre Gimåns FVO där vattenståndet är liknande med Herrevadströmmen kan du fiska i Bodsjöströmmen, Mellanströmmen, Kraftverksströmmen och Grötingströmmen både efter öring och harr. Uppe i Stavre måste du boka ditt fiske och jag tror att det är ganska fullt.
Men vi har även mindre åar så som Sännån, Gysån, Åkerån mfl som nu har så pass mycket vatten att du har chansen att fånga fisk.

Långan, Hårkan och Ammerån går vattnet fortfarande högt, likaså i Dammån men därifrån har det rapporterats om fångster bla en +4kg öring. Åker du dit så ta med sjunklina.

Så ut och svinga flugspöet, det jag kan rekommendera på tafsen är nymfer som är förtyngda eller streamers med någon förtyngning eller kanske en torrfluga om insektslivet sätter igång.

SKITFISKE!....

Kommentarer

Populära inlägg