Vinter drömmar...




Det sprakar till och en gnista flyger i väg från tjärvedsbrasan i den ljumma juni natten. En välbehaglig doft sprider sig från sotpannan, det får mig att leta reda på  mågen och flytta på pannan så det inte kokar över. Kokkaffet är varmt men smakar gott.
Tidigare på kvällen hade jag studerat en stor harr på de lite lugnare partierna av strömmen. Strömmens drottning fyllde magen med årets första åsländor som inte lyckades flyga iväg direkt utan följde med strömmen och en del blev näringsrik mat till harren.
Jag tog aldrig fram flugspöet, för mig räckte det med att beskåda naturens skådespel.


Efter det välsmakande kaffet så var min koncentration upp mot nacken.
Det plaskade till, lite svårt att se i skymningen så jag smög närmare i sällskap av mina tre Gordon settrar. Nu såg jag en större öring som troligtvis jagade småfisk 20m ovanför nacken.
Nu var det dags att ta fram flugspöet, välja lina och fluga. Det får bli en intermediatelina och en mindre ledad streamer som jag knåpat ihop under den mörka vintern.
Jag satte mig ned i en bra position för att vänta för att se ett tecken till vart öringen kunde befinna sig.
Jag slumrade till och när jag slår upp ögonen så är det fortfarande februari, 1m snö och minusgrader,
men snart så...

Kommentarer

Populära inlägg