Dagsländor och huvudbry...


Gårdagens torrflugefisk på vakande harrar fick mig att höja på ögonbrynen och klia mig i skallen.
En ganska lugn strömsträcka i Långan, lite vindbyar och lätt regn men en massa dagsländor i vattnet.
Det var vad jag tror Sjö och Åsandsländor, Gula Forssländor, Strömssländor och Simsländor mm.


Harren vakade för fullt och nu skulle jag få känna på drillningsegenskaperna på mitt Vision XO #5.
På rullen satt en Vision XO lina #5. En mycket bra lina att kasta med, lätt att lyfta och kasta ut utan att behöva ta in allt för många meter. Linan är kanske inte den allra bästa på torrflugefiske då den slår ned ganska hårt, i och för sig kan man alltid laborera med en längre tafs för att få ned hastigheten. Men jag tycker att det är en alldeles ypperlig allround lina om man vill kombinera torrflugefiske med nymfer och streamers. En lina som passar allt.
Det var så mycket av mindre dagsländor #14-16 så att jag ibland inte kunde urskilja min egen fluga.
Men...men harren steg och tog något annat bredvid min fluga.
Jag bytte, bytte och bytte flugor men inte ville dom ha flugorna.
Till sist så satte jag på en svart kroppshacklad i #18 och då nöp en skaplig harr flugan, tyvärr så tappade jag den. Vinden tilltog och alla vak försvann.
Vad var det då dom åt?


Gick upp på stranden och på grästrån hittade jag små små nattsländor. Micro nattsländor ca 2mm långa. Så min slutsats var att dessa små mumsade de på, därav fick jag ett hugg på min lilla.


Här en bild på en av nattsländorna på en snusdosa så du ser storleken. Nedan en bild på flugan som knäckte "koden"


Varför? Varför tar dom dessa små när stora matbitar som bilden nedan kommer serverade på vattnet.
Fisket är ibland nyckfullt och det är kanske därför man håller på.
Alla tror mycket men är det någon som vet?


Kommentarer

Populära inlägg