Askomani....



Jag erkänner! Jag har askomani, med detta vill jag säga att jag har mani på att hitta den perfekta flugasken.
Förr, ja för tjugotalet år sedan så hade jag bland annat flertalet Wheatley askar av aluminium, en för torrt, en för de små torra, en för nymfer, en för streamers osv. Det var ju viktigt att få med sig alla mönster i fall fisken ville ha en speciell fluga.
Nu efter att åldern börjar göra sitt och att med den kommer erfarenheten så bär jag med mig så lite som möjligt och så lätta askar som möjligt.
Till i år kommer jag att ha med mig en ask med ganska djupa fack med mina imitationer på sjö & åsandsländor. Den asken har jag bara med mig då de kläcker. För övrigt har jag upptäckt Visions Aqua medium ask, i den ska jag ha mina torrisar, några nymfer och våtflugor. Ja du läste rätt...VÅTFLUGOR...jag tycker att de är roliga att fiska med sedan när man hör namnen på dom kan man känna flugfiskehistoriens vingslag i luften.




Streamerasken då? Jag har letat, de ledade streamerna tar ganska stor plats. Nu fick jag hem några askar från Vision. Dom ser väldigt bra ut, jag kommer att ha den som heter Vision Aqua Big Mama som en tänkt huvudask hemma eller i bilen. I ryggsäcken som för övrigt är en 47 eller 57 liters Crux så ska jag ha Visions Aqua Salt. Då jag går mina rundor i strömmarna så ska jag ha en Vision Fit Deep på mig i fickan eller den lilla väska jag brukar ha runt axeln. Från den stora asken hemma laddar jag mellan asken i ryggan och från mellan asken laddar jag den minsta asken med de streamers som jag för stunden ska fiska med. Det går inte att ha alla med på en gång även om man ibland vill det.


Så tror jag att jag har löst mina streamerask "problem" för i år så det ska bli intressant att testa det.
Förutom askarna så har jag med lite andra fiskeprylar så som tafsmaterial, torrflugemedel, termometer mm. Förutom fiskeprylar så har jag en liten låda med mackor och korv. Kaffe och panna, vattenflaska ibland, några burkar hundmat, kamerautrustning, en extrajacka och den lilla påsen som jag alltid har med mig när jag är ute i naturen.
Den innehåller: toapapper, tändare, tändstickor, ficklampa, kompass, förstaförband, elastiskbinda för både människor och djur, värktabletter, kortisontabletter för ormbett på hundarna, utrustning för att sy sår, ett armband som man kan göra till långt snöre.
På vintern finns även hundtäcken och extra kläder nedpackade.
Det blir många kilo att bära på så lätta och få flugaskar har faktiskt betydelse...





Kommentarer

Populära inlägg